måndag, november 21, 2005

Berlin vs. München


Allianz Arena.jpg
Originally uploaded by hypotetisk.

Min syster håller på att planera sin utbytestermin och har under denna process går från högintressanta Berlin till öl-korv-och-fotbolls-meckat München. Visst har staden den arkitektiskt högintressanta Allianz Arena, som byter färg beroende på om det är Bayern eller 1860 München som spelar. Det är onekligen häftigt. Men, Berlin är ju i mångt och mycket ett kulturellt centrum i Europa och när Jeans Team sjunger så fint i ”Berlin Am Meer”, så vill man ju verkligen åka dit, ta överdrivet mycket kort på betong med klotter, dansa till tysk tecno i någon källare och odla en välansad mustasch. Fast dom kanske lyssnar på Jeans Team i München också…

Bra saker under veckan:
Jeans Team – Berlin Am Meer / Oh Bauer (cd-spår från skivan Musik Von Oben)
Den snyggaste electron från Tyskland kommer från konstkollektivet Jeans Team, det är avskalat och kaxigt, som Junior Boys på LSD.

Zürich (stad)
På torsdag lämnar jag svensk mark för en stund, jag byter min studentlägenhet mot en riktig lägenhet i en av Europas dyraste städer, där kommer jag konsumera alkohol, tillsammans med en långhårig Schweitzare som spelar kommunistsånger för skolbarn och som skriver skivrecensioner för en stor tidning i landet. Har ni tips på saker jag ej får missa under min ”long-weekend” så får ni gärna maila och tipsa:
hypotetisk@hotmail.com
Redan planerat är konserter med The Rakes, Stars, Bloc Party och Madrugada, antagligen kommer vi även att avnjuta The National på söndagen innan jag återvänder till verkligheten på måndag.

Martha Wainwright – Martha Wainwright (cd-skiva)
I början av januari ska jag intervjua Martha, i dag fick jag skivan som hyllats i media, den kommer att hårdstuderas under veckan.

M. Ward – Hifi V.2 (från skivan Transistor Radio)

Efter tips från besökare på bloggen så har jag nu lyssnat in min endel på M. Ward, och visst finns det pärlor hos den lågmälde sångaren. Bäst är denna låt som låter lite som en korsning mellan Devendra Banhert och Ed Harcourt, väldigt fint. Annars har jag inte riktigt fastnat för M. Ward ännu.

The Killers – Mr. Brightside (Jacques Lu Conts Thin White Duke Club Mix)
Fick det här tipset efter en fin text av Billy Rimgard på The Cricket:
http://www.thecricket.nu/recensioner.asp?id=812
Och han har verkligen rätt, det här är en fantastisk låt, jag gillar originalet också, men den blir så mycket mer känslosam och ringar in texten på ett mycket bättre sätt när Jacgues Lu Conts får skala bort gitarrmattorna och byta ut mot ett ljudlandskap som påminner om M83. Ladda ner!

Annie – Heartbeat (Alan Braxe Remix)
En av förre årets bästa låtar, absolut bäst enligt Pitchfork, paketeras här i än ännu mer dansvänlig förpackning som behåller det väsentliga i den snygga ljudbilden och samtidigt pumpar upp tempot, höstens snyggaste dansgolvsremix.

sleepwalking is the new motionscykla (citat från Tommy)

torsdag, november 17, 2005

Tre texter på andra håll

Ni som under denna vecka vill läsa vad herr Edvardsson har skrapat ihop kan börja här:
http://www.revolver.nu/konsert/?article_id=2051

När ni har läst lite om Robyns fantastiska konsert så vill ni kanske gå vidare och läsa om ett band som kommer till Sverige och spelar den 20 November, Wolf Parades skiva disikeras här:
http://www.revolver.nu/album/?article_id=2057

Vill ni veta mer om studentradion i Örebro och vad vi pysslar med så har Lösnummer gjort en artikel, tyvärr ser jag själv ganska förskräcklig ut på bilden, jag skyller på tentaplugg och för lite kaffe, maken till påsar under ögonen har jag inte sett på länge. Hur som helst, för att se Patrik ur en ganska dålig synvinkel kollar man här:
http://www.losnummer.net/index.php?option=content&task=view&id=215&Itemid=2

I morgon är det som vanligt Black Rooster mellan 16-17, i morgon kommer ämnet att vara ballader, efter den uppmärksammade "Phil Collins incidenten" som ni kunde läsa om för några veckor sedan ger jag och mina kollegor Tracy och Tommy er tips om bra ballader som funkar, för ärligt talat, jag dansar inte tryckare till Phil Collins, så är det bara.

I helgen tar jag med mig nya Martha Wainwright, nya Embassy och Harlems debut EP till Småland för ett besök hos släkt och annat löst folk. Nästa vecka kan ni säkerligen läsa mer om dessa släpp, här, eller någon annan stans.

söndag, november 13, 2005

håller allsång och handklapp på att förändra Sverige?


51.jpg
Originally uploaded by hypotetisk.

Att Sverige har drabbats av allsångshybris är väl ingen större nyhet. Ända sen Lasse Berghagen hade Håkan Hellström på besök har hela Sverige enats runt devisen: allsång är grymt! Själv ställer jag mig frågande till denna samhällstrend som uppenbarar sig på de mest oväntade ställen. På den överfulla tolvan mellan Brickebacken och centrum t.ex. På en överfull buss med mer eller mindre berusade studenter börjas det sjungas längre bak i bussen. Tappra försök gjordes för att få igång en tondöv version av någon hockeylåt. Jag frågade mina närmast sörjande medpassagerare om man verkligen måste sjunga i kör i en buss, det är ju ingen hockeymatch vi är på. En översminkad tjej förfärade sig över mitt uttalande och hävdade att jag minsann var en bitter person som inte unnade andra människor lycka. Jag försökte förklara att jag inte alls har problem med lyckliga människor, däremot förstår jag inte varför denna lycka måste kanaliseras i form av allsång på en överfull buss. Tjejen himlade med ögonen och tyckte att jag minsann var en sorglig filur som stod där och ifrågasatte den svenska allsångskulturen. Det gör man inte i Sverige. Inte på 12:ans buss i alla fall. Och framför allt inte när alkoholnivån är allt för hög.

Frågan är vad det är som leder till denna form av kollektiv masspsykos som verkar drabba Sverige lite då och då. Förra sommaren var det Gyllene Tider som anordnade en fest för alla som gillar att klappa i händer och sjunga med varandra, och folk kom i massor. Sällan har svenskarna kommit i sån omfattning för att få klappa och sjunga tillsammans. Kanske är det så att i ett samhälle som blir mer och mer individuellt så är det en kollektiv kraftansträngning som säger att vi måste göra saker tillsammans. Ställer man inte upp så är man emot, det blir som Bush retorik mot terroriststaterna, ni är med oss eller emot oss!

För ärligt talat, så många personer tror inte jag gillar Gyllene Tider. Däremot finns det massor av människor som älskar att klappa i händerna och sjunga och umgås. Det sekulariserade samhället innebär att ytterst få människor samlas i kyrkor för att lyssna på guds ord och sjunga. Istället betalar geneme svensk x antar kronor för att kunna dricka lådvin och äta potatissallad innan konserten och sen skråla och klappa så mycket dom kan. Den kollektivistiska trenden är inte något som endast kan kopplas till musiken, även fotbollen får fler och fler anhängare i sina klackar. Flertalet av fansen ser knappt matchen eftersom allsången och allt flaggviftande distraherar, men det är ju det som är grejen. Matchen är bara en anledning att samlas med polarna och dricka bärs och sjunga. Svenskar är flockdjur och allsången håller oss samman som nation. Allsången håller samman den vilda och vilsna flocken, i hockeyramsor och schlagerlåtar är alla hemma, Desto högre man skriker desto bättre. Plötsligt betyder Lena PHs låt ”Det gör ont” mer än vilken Bright Eyes eller The Smiths låt som helst. Det gör nog ont att konstatera, om man ska använda sig av en halvrolig ordvits, men så är det.

Eller så är det tvärt om, att handklappet och allsången fråntar värdet från upphovet till yttringen, musiken blir en ursäkt och inte en anledning. Att skrika med i ”Det gör ont…” handlar inte om att det verkligen gör ont, utan, va kul det är att alla kan den här låten.

Kanske har hon på bussen rätt, kanske är jag bitter. Fast även jag skrålar med ibland, speciellt till The Strokes, fast ärligt talat, när kommer det bli The Strokes allsång på bussen? Och om det skulle inträffa, på vilket sätt skulle jag reagera? Antagligen skulle jag fortfarande inte sälla mig till den sjungande massan, för i en upplyst buss är vi alla bleka främlingar, det kan inte ens en hög alkoholhalt förneka.

Så, vilken betydelse kommer denna allsångs- och handklappshybris ha på framtida generationer? Kommer det i framtiden finnas karaokemaskiner på bussarna (det finns ju redan i vissa taxibilar, jag har själv tvingats tillbringa en tid i en sådan när jag var i Norrköping), kommer vi som inte gillar allsång att fängslas, eller kommer vi bära enbart svarta kläder och starta en proteströrelse mot allsången? Kommer det vara allsång och handklapp på konserter trots att den är akustisk och lågmält. Kommer handklapparna i Indepopbanden bli de stora stjärnorna, kommer gitarristen kommer stå i bakgrunden medan handklappkillen blir den självklara frontfiguren, som en religiös gestalt för den handklappsfrälsta massan? Som en symbol för den nya religionen, masshybris med tillhörande allsång och handklapp?
Jag har inget svar på dessa frågor, men utvecklingen är oroande.

Dagens låt:
Tegan & Sara - You wouldn't like me (från skivan So Jealous)
Gullig och lite gnällig flick-gitarr-pop som skulle passa bra i ett avsnitt av O.C, det som är spännande med den här låten är textraden: "I feel like i wouldn't like me if i met me", det finns något väldigt skrämmande och tänkvärt i den textraden... vad skulle man egentligen tycka om man träffade sig själv? Det får bli dagens eftertanke.

tisdag, november 08, 2005

Iron & Wine - Fever Dream


ironwine.jpg
Originally uploaded by hypotetisk.

Den tredje skivan jag lyssnade mycket på under förra veckan var Iron & Wines "Our Endless Numbered Days", en skiva som med en lågmäldhet letar sig in i själen och inte riktigt vill släppa taget. Samuen Beam heter mannen som skapar lågmäld singer/songwriter låtar under den ganska dåliga namnet Iron & Wine. Det finns en underfundig mytisk i musiken, som om den spelades en tidig morgon när daggen håller på att lätta från fälten, som en drömmare som sitter på en trappa i ett hus mitt i USA och funderar på kärleken. Det har gjorts förut, men inte på det här sättet, inte med den här rösten, och inte med texter som som får hjärtat att ta några extra hopp. Bästa låten på en rakt igenom stark skiva är Fever Dream.

Some days her shape in the doorway
Will speak to me
A bird’s wing on the window
Sometimes I’ll hear when she’s sleeping
Her fever dream A language on her face

I want your flowers like babies want God’s love Or maybe as sure as tomorrow will come

Some days, like rain on the doorstep
She’ll cover me
With grace in all she offers
Sometimes I'd like just to ask her
What honest words
She can’t afford to say, like

I want your flowers like babies want God’s love or maybe as sure as tomorrow will come

Iron & Wine är aven aktuell med en EP tillsammans med Calexico, In the Reins heter den, men är du intresserad av den här killen så är Our Endless Numbered Days skivan att börja med.

Dagens bandtips är annars amerikanska The National, som med sin skiva "Alligator" bygger en vacker bro mellan The Dears och Death Cab For Cutie. Låtarna ni laddar ner för ett smakprov är:

Secret Meeting
Karen
Geese

söndag, november 06, 2005

Architecture in Helsinki och Sígur Rós


architectureinhelsinki_incasewediealbum.jpg
Originally uploaded by hypotetisk.

Tentavecka innebär att inget riktigt blir som man planerat, ofta innebär högtflygande planer om 12-timmars arbetsdag att man gör ett icke graciöst magplask framför Scrubs och inser att den effektiva studietiden inte stäckte sig så mycket längre än 3 timmar. Jag vet inte om det beror på att jag är en slö individ, eller att det finns en inbyggd stäng av knapp när korvstoppningen blir alltför påfrestande. Istället för att spendera timmar på biblioteket, så sitter man hemma, dricker för mycket kaffe, tar raster för att inte missa senaste nyheterna från SVT24, läser SvD i två timmar och kollar på MTV European Music Awards. Såg ni föresten Luis Figo och Nuno Gomez, vilka killar, dom en line att säga, och på något sätt så lyckas dom bete sig lika smidigt som en elefant med mobiltelefon på en föreläsning.

Hur som helst så var tanken att jag skulle lyssna på M Ward och skriva lite om hur det var, det har inte riktigt blivit så, jag gick igenom skivan en gång och tyckte väl att det var rätt så bra, men efter det har det handlat om tre skivor som varit med mig under denna vecka av studerande, och aktiviteter i brist på studiemoral. Tre skivor som har olika anslag, men alla besitter en skönhet på sitt eget fina sätt. Och det är dessa skivor den här texten kommer att handla om.

Architecture In Helsinki – In Case We Die (Moshi Moshi / V2)
När jag snackade med Torquil i Stars i somras så trodde han att Australien och Melbourne skulle ta över som indiehypestad nummer ett efter Motreal, jag kunde inte ha anat hur rätt han hade, det visade sig tydligt när Kristin Lundell på SvD intervjuade Architecture In Helsinki: http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_10928191.asp

Att hypa en viss stad känns väl i och för sig lite väl desperat, men om det ger uppmärksamhet år band som AIH, som jag kommer att kalla dom från och med nu, så har jag inga problem med det. AIH spelar popmusik som är full av experimentlusta och instrumentbyten, ”In Case We Die” innehåller tydligen runt 30 olika instrument, och det är en skiva som vänder ut och in på lyssnaren, som kombinerar mång-instrument-indie al la Broken Social Scene, med elektroniska dansrytmer och lekfulla taktbyten. Allt som oftast blir resultatet en musikalisk resa som få band kan matcha, för trots risken att alla instrument startar inbördeskrig som resulterar i en massa ljud som ingen orkar eller kan ta till sig så behåller AIH en luftighet i musiken som är brutalt effektiv, speciellt i naivistiska och gulliga popärlan ”Do The Whirlwind”, en av årets bästa poplåtar, utan tvivel. Men skivan håller rakt över, från söt piano-soul i ”Maybe You Can Owe Me” till garage-pop stompiga ”Frenchy, Im Faking” och vidare till titelspåret som utan problem skulle kunna leka i sandlådan tillsammans med danska Tiger Tunes electro-eufori-pop så sitter man med ett stort leende på läpparna och trallar med, det känns som jag har sagt det några gånger under året, men det här är en av årets bästa poppskivor.

Sígur Rós – Takk (EMI)
Det har tagit ganska långt tid för mig att hitta fram till Sigur Ros senaste skiva Takk. När jag första gången hörde Àgaetis Byrjun så var det något av det kraftfullaste jag hört, låten Svefn-G-Englar vägrade släppa mitt medvetande, den fanns där hela tiden, och jag visste inte riktigt hur jag skulle förhålla mig till musiken, det fanns något så nedstämt, men samtidigt så vackert i dom storslagna arrangemangen, något som inte riktigt kändes mänskligt, som något kosmiskt väsen skulle fylla musiken. Nu låter det här säkert som Tomas Di Leva mubo jumbo i era öron, och det bevisar väl ganska bra hur svårt det är att med ord försöka beskriva vad Súgur Rós gjorde med den skivan, uppföljaren ( ) hade inte alls samma dramatiska anslag, och lyckades inte riktigt fånga mig på samma sätt, det är en riktigt bra skiva, men den nådde inte riktigt lika djupt som föregångaren.
Vi spolar fram bandet till en tentavecka då EUs institutioner rabblades om och om igen, jag orkar inte mer, behöver något för att slappna av, jag sätter på Takk som laddadts ner för ganska länge sen. Och just då, när jag precis behövde det, så hittar jag och Sígur Rós varandra igen, precis som vi aldrig tappat kontakten, precis som om vi aldrig släppt varandras händer, aldrig sagt dom där orden vi ångrar, utan bara vilat, för att se allt igen, med nya ögon. Det räcker att lyssna på Glosoli som är första riktiga låten på Takk, för att förstå, en låt som stegras mer och mer och tillslut manglar på som ett Mogwai som ligger ute i gräset och kolla på en stjärnklar himmel. Efter det kommer ytterligare en vacker låt, Hoppipolla inledes med ett försiktigt klockspel och utmynnar i en vers som svävar på försiktiga stråkar, och med ett klockspel som hela tiden vakar över låten, som en vaggvisa för vinternatten, och den där känslan som jag fick när jag stod i en tom kyrka i Skåre utanför Karlstad och hörde Svefn-G-Englar för första gången kommer tillbaka, som en stor klump i halsen som inte vet var den vill, bara att man funnit något man saknat, sett något som tidigare varit suddigt, som när man står på en gata mitt i natten och kollar in i en gatulampa och ser ljuset och inte lampan.

Det är väldigt få band som har den här effekten på mig, och precis som den här texten så är Sígur Rós väldigt lätt att avfärda som pretentiösa, ett band som badar i stråkar och sjunger på ett påhittat språk, men det speciella med musik är att det inte talar ett visst språk, och Sígur Rós är ett perfekt exempel på musik som lämnar dom kulturella ramarna och flyter ihop med ditt eget liv, när man väl öppnat förrän för Takk så är det väldigt svårt att stänga den igen, och mycket bättre betyg än så kan inte jag ge en skiva.

Sígur Rós är hemma igen, och det känns väldigt bra.

Den tredje skivan jag lyssnat på under veckan lämnar jag till ett senare tillfälle, istället levereras några låttips för en seg söndag:

Monkeystrikes – I’m sorry but Im very dramatic (cd-spår från skivan ”Your Hate My Beautiful Love”)
En bitterljud ballad, avskalad med en fin basslinga som enda pulsåder sjunger Cecilia Nordlund om att såra någon man älskar, för att möjligheten finns, för att få uppmärksamhet.

Hederos & Hellberg – Take Care (från Epn med samma namn)
Den här duon gjorde fantastiska covers och egen musik innan dom lade ner 2002, eftersom det tog för mycket tid, Martin Hederos hade fullt upp med sina åtaganden i Soundtrack Of Our Lives och Mattias Hellberg ville satsa vidare på egen hand. Innan dom packade ihop så gjorde dom en avskedsturné, och släppte den här EPn, där titellåten är en fantastisk pianohistoria om att säga hej då. Turnén var fantastisk, bland annat spelades en otroligt egensinnig cover av Hellacopters ”Gotta Get Some Action (Now)” och nu tycker jag det är dags för en återförening, jag vill inte vänta på nytt material längre.

Fler låttips kan man få om man kollar in blackroosterradio.blogspot.com, där hittar man låtlistan från senaste Black Rooster och låtarna jag spelade när jag var vikarie i Projektor.