måndag, november 21, 2005

Berlin vs. München


Allianz Arena.jpg
Originally uploaded by hypotetisk.

Min syster håller på att planera sin utbytestermin och har under denna process går från högintressanta Berlin till öl-korv-och-fotbolls-meckat München. Visst har staden den arkitektiskt högintressanta Allianz Arena, som byter färg beroende på om det är Bayern eller 1860 München som spelar. Det är onekligen häftigt. Men, Berlin är ju i mångt och mycket ett kulturellt centrum i Europa och när Jeans Team sjunger så fint i ”Berlin Am Meer”, så vill man ju verkligen åka dit, ta överdrivet mycket kort på betong med klotter, dansa till tysk tecno i någon källare och odla en välansad mustasch. Fast dom kanske lyssnar på Jeans Team i München också…

Bra saker under veckan:
Jeans Team – Berlin Am Meer / Oh Bauer (cd-spår från skivan Musik Von Oben)
Den snyggaste electron från Tyskland kommer från konstkollektivet Jeans Team, det är avskalat och kaxigt, som Junior Boys på LSD.

Zürich (stad)
På torsdag lämnar jag svensk mark för en stund, jag byter min studentlägenhet mot en riktig lägenhet i en av Europas dyraste städer, där kommer jag konsumera alkohol, tillsammans med en långhårig Schweitzare som spelar kommunistsånger för skolbarn och som skriver skivrecensioner för en stor tidning i landet. Har ni tips på saker jag ej får missa under min ”long-weekend” så får ni gärna maila och tipsa:
hypotetisk@hotmail.com
Redan planerat är konserter med The Rakes, Stars, Bloc Party och Madrugada, antagligen kommer vi även att avnjuta The National på söndagen innan jag återvänder till verkligheten på måndag.

Martha Wainwright – Martha Wainwright (cd-skiva)
I början av januari ska jag intervjua Martha, i dag fick jag skivan som hyllats i media, den kommer att hårdstuderas under veckan.

M. Ward – Hifi V.2 (från skivan Transistor Radio)

Efter tips från besökare på bloggen så har jag nu lyssnat in min endel på M. Ward, och visst finns det pärlor hos den lågmälde sångaren. Bäst är denna låt som låter lite som en korsning mellan Devendra Banhert och Ed Harcourt, väldigt fint. Annars har jag inte riktigt fastnat för M. Ward ännu.

The Killers – Mr. Brightside (Jacques Lu Conts Thin White Duke Club Mix)
Fick det här tipset efter en fin text av Billy Rimgard på The Cricket:
http://www.thecricket.nu/recensioner.asp?id=812
Och han har verkligen rätt, det här är en fantastisk låt, jag gillar originalet också, men den blir så mycket mer känslosam och ringar in texten på ett mycket bättre sätt när Jacgues Lu Conts får skala bort gitarrmattorna och byta ut mot ett ljudlandskap som påminner om M83. Ladda ner!

Annie – Heartbeat (Alan Braxe Remix)
En av förre årets bästa låtar, absolut bäst enligt Pitchfork, paketeras här i än ännu mer dansvänlig förpackning som behåller det väsentliga i den snygga ljudbilden och samtidigt pumpar upp tempot, höstens snyggaste dansgolvsremix.

sleepwalking is the new motionscykla (citat från Tommy)