tisdag, mars 01, 2005

Tre bra TV-program, och lite annat

The desk.bmp
Tyler Brûle, välklädd programledare i The Desk

Det har funnits många idéer i huvudet, mycket text har hamnat i diverse word-dokument, i går blev jag bland annat helt förälskad i Lauryn Hill igen och skrev ett fint hyllningstal till henne, men det blev lite väl oslipat och jag var tvungen att avsluta eftersom jag höll på att missa Vita Huset, det går ju faktiskt inte.

Men, Lauryn Hill kommer att bli hyllad här inom en inte allt för avlägsen framtid, var så säker.

Så idag så blir det inte så mycket intressant läsning på hypotetisk bloggen. Men jag är ganska stolt över den produktion av texter som jag stått för hittills, och jag skulle också vilja tacka er som läser och kommenterar, jättekul att ni orkar igenom mina texter med stavfel och allt. Nu ska jag dock bege mig på en kortare semester, ladda batterierna och åka snowboard står på programmet. Resan går genom snöklädda landskap, på vägar med fullastade VolvoV70s, genom samhällen där macken är den centrala delen i bygden, och när vi slutar vår resa så ser vi den upplysta Väggen* genom vårt stugfönster. Sälen nästa!

Till Sälen tar jag mig med senaste från Kristofer Åström & Hidden Truck, Granadas ”Take That Weight Of You Shoulders” (jo, jag vet att den är gammal men jag har inte hunnit lyssna på den än) och Iron & Wines EP ”Woman King”, så det är nog inte helt omöjligt att ni kan få läsa om dem nästa vecka. Nästa vecka kommer jag även att intervjua Krisofer Åström, det kommer att bli superbra, har knåpat ihop några fina frågor till honom.

Så jag lämnar er för den här veckan.
Med en lista över tre bra saker på TV och en ny singel av South Ambulance:

1 Vita Huset (svt, måndag 22.00)
Den för mig överlägset bästa dramaserien, har slaviskt följt den sen 2001. Jag spenderade ett år i USA när serien startade där, men kom då aldrig in i den, men när det trampade igång i Sverige så var jag fast. Ett tag var den ganska så saggig och tråkig men nu har den tagit fart igen, löjligt rapp dialog och bitvis brittisk, lite torr humor, hur som helst en fantastisk serie som ger en liten inblick i hur livet på Vita Huset ter sig, även om det förstås är överdramatiserat. Prestigekampen mellan talskrivarna är för övrigt magnifikt gjord, den skäggprydde och buttra Toby är en sevärdighet i sig.

2. The Desk (bbc, visas på svt, söndag 23.25)
Den übertrendige Tyler Brûle tar oss med runt i den globala medievärlden, och som student på medie- och kommunikationsprogrammet så borde det vara lag på att ta del av detta program. Här får vi reda på dom senaste trenderna inom media, intressanta debatter med några av de viktigaste personerna inom engelsk dagspress och med intressanta reportage om bland annat hur det är att vara utrikes korrespondent i London. Ett program som har lagt nivån helt rätt och som blandar vilt mellan kokboksmässa i Örebro och mediedigitaliseringen i Seoul. Och så gillar dom Annies låt Heartbeat, det räcker nästan så.

3. Mediemagasinet (svt, torsdag 20.30)
Liknande program som The Desk, men har en allvarligare ton och kan väl ses som medias motsvarighet till Uppdrag granskning, dom gräver och belyser de problem som den i många fall idealiserade mediebild som finns i Sverige. Ett program som vågar ta obekväma strider och göra det på ett bra sätt, flera av Sveriges mest framstående medieforskare medverkar vilket ger programmet nödvändig akademisk tyngd. För dig som vill veta mer om medier.

Sen har vi på radion fått en singel från Labrador, det är bandet South Ambulance med singeln ”die 5 times times 5” (ja, det ska stå times två gånger) och det låter brittiskt, och det skramlar mycket och ligger musikaliskt väldigt nära The Legends, det låter helt ok och jag kan tänka mig att flera indiepopfrälsta kommer att ta det här bandet till sitt hjärta, personligen tycker jag att det låter lite anonymt, men väldigt mysigt.

*För er som inte vet så är väggen än mycket känd och brant skidbacke i Hundfjället. Den är jättebrant. Som en vägg nästan…

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ha det så kul! //Hampa

10:36 em  
Anonymous Anonym said...

så det blir fjällen nu för din del, lite avundsjuk kanske man är, även om snön ligger djup över hela gbg och solen skiner, fast inte ligger det några backar runt stugknuten, kollar man ut ligger där istället ett stort monster i smutsigt tegel: chalmers... ha det bra!

10:29 fm  
Anonymous Anonym said...

glömde: /gustav

10:33 fm  

Skicka en kommentar

<< Home