tisdag, februari 22, 2005

Ani DiFranco klar för Hultsfred

Ani DiFranco.bmp

Det får väl bli en reaktion på alla de här banden som Hultsfred har bokat. Följande band är alltså klara för några dagars festande i den småländska myllan anno 2005:

SLIPKNOT [US] SYSTEM OF A DOWN [US] MARILYN MANSON [US] THE HIVES [S] SLAYER [US] THE ARK [S] LE TIGRE [US] THE DONNAS [US] LOOPTROOP [S] MONEYBROTHER [S] THE HAUNTED [S] ANI DIFRANCO [US] THE HIDDEN CAMERAS [CAN] FLOGGING MOLLY [US] SON KITE [S] ANA INTERNATIONAL PENETRATOR [S] JOHAN NETZ [S] JASON RINGENBERG [US] HANS APPELQVIST [S] CONVOJ [S] JOHNOSSI [S]

Om man ska se en trend så är den ganska tydlig, det bli mycket rock på Hultan i år. Jag kan förstå det resonemanget, rockfolket är ett hängivet festivalsläkte som åker och festar i ur och skur. Det negativa med rockfolket är att dom ofta inte är speciellt gamla, vilket borgar för en ännu yngre Hultsfredsfestival, något som jag personligen inte ser som positivt. Samtidigt kommer det säkerligen att bli bra spelningar, för det känns hittills som om man prickat in väldigt bra liveband. Den intressantaste bokningen är nog Ani DiFranco som med sin fanatiska utgivning och egensinniga låtkonstruktioner hittat många fans i Sverige, en person som säkert lever ut på en scen. Även The Hidden Cameras och Le Tigre känns som bra bokningar, band man kan snubbla in och se lite på måfå och bli jäkligt glad av.

Sen är det ju inte oväntat eller konstigt, men varken Looptroop, The Ark eller Moneybrother känns speciellt spännande. Fast dom är alla fantastiska live och lockar säker massor av folk till spelningarna.

Det som saknas hittills är dom där oväntade korten, det där bandet som man inte ens vågade hoppas på. Men det är många platser kvar att fylla, men det verkar helt klart som att Hultsfred kommer att bli en rockfestival i år, vilket nog blir ganska kul ändå. Fast samtidigt känns det som om dom tar det säkra före det osäkra, förra årets fantastiska line-up kommer man säkerligen inte i närheten av.

Vilka band hoppas jag på? The Shins vore trevligt, jag hoppas även på Bloc Party och Death Cab For Cutie och eftersom jag de senaste dagarna lyssnat mycket på danska Efterklang så hoppas jag att dom kommer också. Fast egentligen vill jag se Oasis och White Stripes, men det är kanske lite mycket att hoppas på.

I morgon berättar jag hur det gick när jag skulle lära mig lyssna på Velvet Underground. Missa inte det! Under tiden råder jag er att lyssna på Bloc Partys Silent Alarm, för skivan är precis så bra som recensenterna vill få er att tro.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nå, hur går det med VU-lyssnandet? :P

//Hampa

11:46 em  

Skicka en kommentar

<< Home