söndag, januari 30, 2005

inför vecka 5

R.E.M..bmp
De ser ut att bli en spännande vecka för min del. Det är väl på tiden att jag får lite spänning i mitt liv också, eller nu överdriver jag, så spännande ska det inte bli. Och mitt liv innehåller faktiskt en tillräcklig dos spänning. Hur som helst så ska jag kolla in The Thrills och R.E.M. i morgon i Globen och sen bär det av till Helsingfors och bland annat en konsert med revolt mot allt nissarna i The (International) Noise Conspiracy. Det är lite charmigt att dom norrländska veganerna fortfarande orkar vara så aggressiva mot allt och fortfarande drömma om revolutionen. Tyvärr visade det sig att deras senaste skiva, Armed Love, inte alls var speciellt rolig. Det låter tristare än på länge, och att dom tappat sin mysiga klaviaturspelare Sara Almgren gynnar inte ljudbilden. Nej, det låter som om bandet kollar lite mycket i den historiska backspegeln, visst har det alltid gått att dra tämligen enkla paralleller bakåt i musikhistorien när det handlar om noise conspiracy. Men tidigare kändes det lite roligare. Varför ska det vara så stelbenta riff egentligen, hur som helst så är jag säker på att herr Lyxén som vanligt kommer att vara den överdramatiska-kvasipredikant-som-spottar-på-”systemet”-killen som vi alla älskar på scen.

Och visst är det vackert att det finns band som sjunger ”Let’s all share all our dreams under a communist moon” i låten ”Communist Moon” och verkligen mena det. Eller är det måhända sorgligt, hur som helst, även om jag inte delar deras politiska ståndpunkter så ser jag fram emot att höra ”Breakout 2001”, ”Bigger Cages, Longer Chains” och die moderne kommunist athem über alles ”Capitalism Stole My Virginity”. Tavastia torsdag kommer koka.

När det gäller R.E.M. så har jag inte några högre förväntningar, hoppas väl att dom spelar Daysleeper som jag tycker är en av de bästa moderna låtarna om den nedbrytande likgiltighet som många kontor präglas av. Men det ska bli kul att se The Thrills som förband, undrar om sångaren kommer att sjunga på samma sätt som han gjorde på Accelerator 2003 i Göteborg. Mycket vackert, men ärligt talat, killen kommer få nackspärr av att sjunga sådär i längden. Men får jag höra dom vackra pianoballaderna ”Deckchairs & Cigarettes”, ”Till The Tide Creeps In” och förra årets vackraste pianomelodi ”Not For All The Love In The World” är är jag mer än nöjd. Måndag i Globen blir nog en trevlig tillställning, det är ju alltid intressant att se hur fula kläder R.E.M. killarna kommer att ha på sig, ”it's a fashion massacre” som Bono en gång sa, då visserligen om sig själv, men ändå…

Bra saker:
Low - The Great Destroyer (cd) (lite hårdare, lite mer nyanserade, lite modigare, lite vackrare)
Wilco – Wilco EP (gratis EP som man kan ladda ner från: http://www.wilcoworld.net/ep/helper.html )
Annie – Heartbeat (cd-singel) (oväntat att personen bakom den störiga bubbelgum låten fick ur sig något såhär vackert)
David Fridlund – Circles (låt)(fantastisk låt från en skiva som var en besvikelse, men här målar David med precis rätt pensel och med precis rätt färg, synd att resten av skivan inte når samma höjder.