söndag, mars 13, 2005

Den där Åström intervjun

Kristofer Åström.bmp

Kristofer Åström är en extremt produktiv musiker, efter flera album med ett av Sveriges största rockband, Fireside, är han nu aktuell med sin femte soloskiva ”So Much For Staying alive”. Men finns det ingen riska att han blir utbränd av allt detta utgivande?
– Nej det tror jag inte, jag ser inte på musiken som ett jobb eller som en hobby. Det har alltid varit en del i mitt liv och så länge jag känner så tror jag inte att det finns något risk att bli utbränd, jag har hållit på med musik sen jag var väldigt liten.

Den 6 Maj kommer Kristofer Åström & Hidden Truck till Örebro för en spelning på Klubb söndag. Kristofer har under åren blivit omtalad för att ofta glömma bort texten på vissa av sina låtar under spelningarna. Han säger att han är avundsjuk på personer som Ebbot i The Soundtrack Of Our Lives som till och med kommer ihåg alla låtarna med Union Carbide Productions (Ebbots tidigare band).
– Det handlar inte om att jag är nervös, utan jag bara glömmer bort texten helt enkelt, men jag tror inte att det stör folk så mycket, det har väl blivit lite av min grej antar jag. Den låt som jag har svårast att komma ihåg texten på är ”All Lovers Hell”, som jag egentligen borde kunna väldigt bra.

Nya ”So Much For Staying Alive” är ett steg framåt i Kristofers musikaliska karriär. Det är mer rock och mindre singer/songwriter, ibland låtar det till och med väldigt mycket Fireside. Tidigare var Kristofers akustiska gitarr eller piano i centrum, nu ger bandet ett samlat intryck, något som enligt Kristofer själv påverkats av arbetssättet.
– Under inspelningen av förra skivan med Hidden Truck, ”Northern Blues” så var vi så splittrade, jag la sången på ett ställe och sen kunde John lägga basen i Göteborg. På den här skivan har vi jobbat mycket mer som ett band, alla har fått säga vad dom tycker och det har varit en väldigt demokratisk process, och alla är väldigt nöjda med resultatet. Jag tycker att det som är roligt med musik är att samarbeta med folk, även om jag ofta har en ganska klar bild av hur jag vill att det ska låta innan vi går in i studion.

Det finns många intressanta gitarrpartier på skivan, bland annat i de två första låtarna, på inledande ”Midnight Sun” är det lätt att hitta influenser till bland annat det klassiska New Yorkbandet Television.
– Javisst låter ju väldigt mycket Television det går inte att förneka, men det var faktiskt inget vi tänkte på under inspelningen, men jag tycker att det blev en väldigt bra låt, och jag tycket att det funkar trots den uppenbara kopplingen till Television.

Under vintern har det cirkulerat flera rykten om Fireside, bandet som nu enligt Kristofer utvecklats till ett sidoprojekt för medlemmarna.
– Det är lite som ett flytande skepp, Fireside, man vet aldrig riktigt när eller om det kommer något nytt. Men vi planerar att gå in i studion någon gång under våren och spela in två nya låtar, men när nya skivan kommer vet man aldrig, men det vore kul att släppa något i höst.

Men under våren är det turné med Hidden Truck som gäller för den numer Stockholmsbosatta Åström. Först blir det Sverige och sen Tyskland, om bandet kommer spela under några av sommarens festivaler än inte klart ännu. På söndag den 6 Maj kommer han till Örebro, då med Britta Persson, som körar på flera av låtarna på nya skivan, som förband.
– Det ska bli skitkul. Det var två och ett halvt år sen vi var ute och spelade tillsammans så det ska bli riktigt roligt.

”So Much For Staying Alive” är ute nu, för mer information om den och turnén gå in på Kristofers hemsida: http://www.kristoferastrom.com

topp 3 söndag:
Patrick Wolf - Wind In The Wires (cd) Så vackers och kännslosamt så att det är svårt att tro sina öron, en ny Jeff Buckley som har förstånd nog att använda sin röst på ett mer normalt sätt än den gode Jeff.
Tomas Andersson Wij - Stjärnorna i oss (cd) Det tog tid innan jag kollade in Tomas, men nu stämmer jag mer än gärna in i den hyllningskör som för länge sen växte sig stark. Tomas Andersson Wij är en av Sveriges absolut bästa singer/songwriters och väldigt få har förmåga att röra sig så okonstlat i det Svenska språket som honom. Det skulle väl vara Emil Jensen då...
The Arcade Fire - Neighborhood #3 (Power Out) (cd-spår från skivan Funeral)
Förra årets mest nyskapande indiepop kom precis som 2003 (då med Broken Social Scene) från Kanada, den här är låten är en omedelbar popdänga med målinriktade trummor och slingriga gitarrslingor, en låt som för tankarna till amerikanska Modest Mouse. Fantastiskt.

2 Comments:

Blogger Leopard said...

Har funderat lite kring det där med texter. Åström borde utgöra en regel snarare än undantag. Det finns så mycket annat att spara i huvudet.

2:29 em  
Blogger Patrik Edvardsson said...

Fast jag går på ganska många konserter, och det är inte speciellt ofta som sångaren glömer texten. Visserligen märks det kanske mer när man spelar sån musik som Kristofer gör, men jag tycker nog ändå att han borde komma ihåg texten. Fast går det inte så går det inte...

2:40 em  

Skicka en kommentar

<< Home