tisdag, september 23, 2008

Korta iakttagelser i verkligheten


Hannah takes the stairs är en väldigt dålig film. Dialogbaserad och spontan och med dåligt ljud. Det är definitionen av den nya våg av DIY-filmer i USA som går under parollen mumblecore. Det behöver inte bli dåligt, men Hannah takes the stairs lyckas med att missa i princip alls, karaktärerna är tråkiga, tycker tråkiga saker och gör tråkiga saker. Någon sorts kontorshumor försöker man sig på, det blir väldigt pinsamt, sen är det rent berättartekniskt pinsamt enkelspårigt och övertydligt. Efter 1 och en halv timme så vill man helst kliva in i filmen, sno deras kamera, hoppa på den och gå därifrån, ingen av karaktärerna skulle göra något åt det.

Bra, eller till och med briljant, lågbudgethumor står dock Jake And Amir för. Men en ny video nästan varje dag lyckas man med humoristiska samtal i kontorsmiljö skapa något väldigt eget och roligt, kan nog utvecklas till en riktig serie det här. Kolla in här:
http://www.jakeandamir.com/

Wise Up med Aimee Mann är fortfarande en sån där låt som man stannar till för, så att man verkligen hör Aimees röst, och så tänker man på all fina människor i filmen Magnolia.

Varje gång jag går upp till min lägenhet så är det någon som steker ägg, oberoende av tidpunkten. Vem gillar ägg så mycket?

Haschrökande skogstrollen i Brightblack Morninglight har släppt en ny skiva, undrar om det låter lika mycket mossa, soldis och droger som den förra? Jag hoppas på det.

I veckans Charlemange i The Economist sätter författaren fingret på EU’s största problem: Att folk helt enkelt inte bryr sig om EU: http://www.economist.com/world/europe/displaystory.cfm?story_id=12263166

Penicillin är ändå rätt häftigt, att man kan gå från att känna sig döende till en hyfsat funktionell människa inom loppet av 24 timmar. Respekt åt han/hon som kom på det.

Och så till sist, den där maffiga väggen av ljud som dunkar igång som en molande tandverk i Tv On The Radio’s Starring At The Sun är fortfarande helt fantastisk. Ibland sätter jag på den när jag promenerar, testa det du med. Empowerment tror jag man definierar det känslan som.

Wolf Parade 2 december, Tv On The Radio 3 december. Live, bara i Amsterdam.

Etiketter: , , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Om hypotetisk vaknar till av Aimee Mann kanske han har någon åsikt kring Anne de franco. Om inte så kan det vara aktuellt att skaffa en...

1:03 fm  
Blogger Patrik Edvardsson said...

Ante: Jag gillar endel av de Ani DiFranco gjort, hennes låt "You Had Time" är min favorit, nästan lika bra som Wise Up, annars är hon lite för spexig för min smak, gillar hennes mer nedtonade grejer, vilka är dina favoritlåtar?

12:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home