måndag, augusti 04, 2008

Det kostar att ligga på topp

Ibland när man cyklar i Amsterdam får man vänta på en bro för att någon flyttar sin husbåt.
En olycka kommer sällan ensam. Så brukar personer med mindre positiv livssyn säga. Men, visst ligger det något i det. Här kommer en uppräkning av mindre roliga saker som inträffat under senaste tiden och som kört min ekonomi i botten:

Tappar en kasse böcker (kostnad: 50 Euro)
Punka på cykel (kostnad; oklart, c:a 10 Euro)
Favoritjeansen har fått hål i grenen (kostnad: 1000kr för ett par nya jeans)
Kursbok till holländska kursen (kostnad: 92 Euro)
Tuition fee för masteråret (kostnad: 1565 Euro)
Hörlurar går sönder under joggingtur (kostnad: 50 Euro för ett par nya av samma modell)
Denis kompisar fyllekäkar upp all min mat (kostnad: ingen frukost, c:a 5 Euro)

Så, det var nog tur att det regnade så mycket igår kväll så att jag struntade i att gå ut och gick och la mig och sov istället. I morse hade jag holländska test, det var kul, jag gjorde mitt bästa, sen diskuterade jag mitt prov med en språklärare, hon tittade på det och sa:
This is German.
I know, sa jag.

Men jag lyckades snacka in mig I “beginners” gruppen istället för “absolute beginners”, ska bli mycket spännande att se hur det här kommer att gå.

Nu ska jag gå till den lilla turkiska gubben på hörnet, köpa en kebab och titta på avsnitt 23 av In Treatment. Det bor föresten två irländare, en brasilianska och en svensk i den här lägenheten just nu.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Favvojeans har gått sönder i grenen. Kostnad, 500 spänn för att ragga upp tjej som kan laga jeansen.
Varning. Dock en kortsiktig lösning. Du tjänar 500 spänn nu. Men i längden kan det svida ännu mer i plånboken.

10:36 fm  
Anonymous Anonym said...

Jacobs kommentar ang. att alla kvinnor är dyra i drift får mig att minnas Magnus Hedmans svar på frågan om vad som är hans dyraste ägodel: "Min fru". Ett politisk inkorrekt, och inte helt modernt sätt att se på det här med tvåsamhet. Å andra sidan brukar ju målvakter sällan vara de skarpaste knivarna i lådan (no offence Jacob). En lumparkompis till mig påstår sig till exempel ha bevittnat Stefan Liv beställa en "isvatten utan is" på McDonald´s.

På tal om könsroller: Jag hoppas att de 10 euro du planerar lägga på reparationer av punktering endast innefattar materialkostnader, och att du således själv är kapabel att laga en cykel =)

/Macho-Erik

11:31 fm  
Blogger Patrik Edvardsson said...

jacob: har lagat jeans tidigare, gillar det inte riktigt, blir sa knovligt, men jag alskar verkligen dom har jeansen, sa det kanske ar ett alternativ anda. 500kr for att ragga upp en tjej ar dock inte hypotetisk stil, jag anvander min vinnande personlighet istallet (eftersom jag inte har nagra pengar langre:).

Erik: Har inga verktyg, och det tar san tid, speciellt nar det galler ett bakhjul, men jo, jag vet hur man lagar en punktering, aven om jag ocksa i Sverige garna betalar for det.

7:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home