tisdag, juli 22, 2008

Iamsterdam

Då har redaktionen flyttat in i en tvåvåningslägenhet vid någon park på västra sidan av staden. Regnmolnen har dominerat den första tiden här, och under gårdagen då jag huserade i en annan lägenhet så låg jag och Ben som döda sillar i soffan och grymtade över vädret, 16 grader och regn. Sen gick vi med mina väskor i regnet, och grymtade ännu lite mer. Första dagarna här har varit ganska lugna, en hel del Woody Allen filmer (citatet i Annie Hall: Having sex with you is such a Kafkaesque experience! är fortfarande brilljant), en Guinness på en Irländsk bar med fin irländsk folkmusik och så var vi på fest i en superdesignadetagelägenhet någonstans i De Pijp. Annars mycket sovande, det behövdes.

I morgon inleder jag en period av extremt hälsosamt leverne, då åker nämligen Ben till Prag, och Denis och Gail till Spanien, och idag åkte Simone till Italien. Så det blir bara jag kvar här i princip, då ska det springas varje dag, det ska lagas sallad, jag ska sitta på takterrassen och skriva, läsa Hemingway och cykla runt i staden. Sen ska jag träffa AmsterdamDavid så att han kan få in mig på lite gratisfilm på den biograf han jobbar.

Verkar som om jag efter många om och men kommer att få läsa Holländska också, hur ska det gå tänkte jag när jag återigen lyssnade på detta egendomliga språk.

Nu ska jag ut i vinden och hämta min gröna cykel som jag fått låna från Denis, i lurarna kommer nya Conor Oberst skivan snurra, han kommer hit och spelar 2 September.