fredag, juli 25, 2008

Svanar i parken

Designad urinoar, german style, på restaurang i Düsseldorfförort
Det är lite som i Sverige i Amsterdam. Så fort det blir fint väder så ska alla ut, de senaste två dagarna har varit varma och soliga och idag var kanalerna fulla med små båtar med mer eller mindre trendiga och rika Amsterdambor. Jag, mindre rik, men kanske mer trendig ändå, cyklade till Oosterpark på min gröna punkcykel (bild kommer snart) för att lira lite fotboll. Jag hade väntat mig mycket fokus på våra fina konster, men tyvärr fick jag och David konkurrens från två svanar och deras små barn (vad kallar man svanbarn egentligen?) som låg och softade på den gräsmattan där vi visade upp våra ganska knapphänta fotbollskunskaper. Det fotades enormt mycket, vilket jag ironiserade över, mest för att jag var bitter över att ha lämnat min egen kamera hemma. Ikväll blir det återigen en Bergman film, David fixar in mig gratis på Fanny & Alexander som är över tre timmar lång. Jag, som flera av er säkert vet, är starkt emot långa filmer, så det ska bli intressant att se hur jag tacklar detta. Pisspaus är dock utlovad.

Såg Obamas tal i Berlin igår på CNN föresten, otroligt att 200, 000 personer kommer för att lyssna på en presidentkandidat. Visst har Economist en poäng när dom i denna artikel (http://www.economist.com/opinion/displaystory.cfm?story_id=11750395 ) hävdar att Européer nog behöver vara lite mer nyanserade i sin hållning till denna man, enligt CNN beskriven som något av politikens rockstjärna. Men ändå, det var otroligt häftigt att se, och John McCain har ett enormt berg att bestiga nu, för trots att Europas stöd till Obama inte betyder att han kommer att vinna valet, så är hans bemötande som natt och dag mot det Amerikanska presidenter brukar få, och visst kommer det att påverka även den amerikanska opinionen. Hur det än går, och trots att han egentligen var extremt vag i det mesta han sa, så var det otroligt kul att se det politiska intresse denna Obama piskat upp, äntligen någon som kan personifiera den amerikanska drömmen för oss Européer som gått med USA skyggläppar de senaste åren. Hypotetisk gör tummen upp trots att vi länge supportade Hillary Clinton.