fredag, mars 28, 2008

You gotta spend some time love


The Annuals är så fattiga att dom bara har råd med en säng

Ännu en vecka som vi kan vända blad på i våra mentala kalendrar, snön på taken gör sitt bästa för att dölja våren, men visst börjar det bli lite ljusare? Idag har redaktionen småhaltat omkring på Universitetet på grund av vad jag tror är en sträckt stortå. Synnerligen obehagligt är det. Dagens mest irriterande är att posten försvunnit och intagit formen av en flottig bensinmack. Det är INTE kul att skicka expressbrev utomlands, utan några marginaler, när den bensinmackskille med illasittande slips som ska hjälpa dig kliar sig i sitt flottiga hår och ringer fem samtal för att klura ut hur man egentligen gör. Är det inte väldigt konstigt att man ska behöva lita på besinmackssnubbar när man ska skicka brev? Jag ingen tilltro till detta system och utgår från att allt kommer fallera.

Så, för att glömma bort detta bokade jag en weekendresa till Eindhoven sista helgen i april. Jag som tidigare var en väldigt principfast människa (jag ska aldrig köpa en Apple produkt!) har nu brutit mot ytterligare en princip: Jag ska aldrig åka med Ryanair! Så, jag betalade 670kr till bolaget utan moral eller människosyn för en tur/returresa till Eindhoven. Där ska jag sätta mig på en buss och tillslut hamna i Amsterdam, den där staden som har en speciell plats i mitt hjärta, det ska bli fantastiskt att få komma dit igen.

Värt att notera:
Stuff White People Like har skrivit roligt om San Francisco här:
http://stuffwhitepeoplelike.wordpress.com/2008/03/23/91-san-francisco/

North Carolinas finaste poporkester, the Annuals, ska släppa en split-EP, med sig själva! Första låten kan ni ladda ner här, och det är smäktande vacker akustisk popmusik:
http://www.pitchforkmedia.com/page/forkcast/49536-annuals-sore-mp3stream

Arvika har bokat M.I.A. och Cut Copy, och den där festivalen börjar se löjligt intressant ut, hypotetiskredaktionen vägrar utesluta ett besök under sommaren.

Medan redaktionen skickar förföriska blickar mot dekadensens Amsterdam så drömmer Holländarna om natur och frihet i Sverige. Po Tidholm på DN har skrivit en väldigt bra artikel om hur svenska småstäder försöker locka Holländare till Sverige med stereotypa Svenska bilder. Läser gör ni här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=754285

Sist men inte minst. Vi popnördar har förstås redan lyssnat på Death Cab For Cuties förstasingel I Will Possess Your Love från kommande skivan Narrow Stairs många gånger. Men för er som inte ligger med huvudkudden på popmusikpulsådern rekommenderas låten varm av hypotetiskredaktionen. Den långa monotona inledningen är självsäkerhet definierad och låten har definitivt gjort mig mer nyfiken på deras kommande skiva. Lyssnar gör ni på via Murdochs lekstuga, dvs. myspace:
http://www.myspace.com/deathcabforcutie
Dom kommer förstås också till Arvika...