torsdag, mars 27, 2008

dagens morgonlåt


Det var några dagar innan jag hoppade in i minibussen till flyget under en regn tung San Franciscohimmel. Jag försökte uppleva staden så mycket som möjligt, så jag strök omkring i Haight Ashbury, gick in och ut ur Second Hand affärer. Lät vinden blåsa sönder frisyren. Det är möjligt att jag vara något bakfull. Gick in på skivaffären Amoeba för att lyssna på Brooklyntrion Au Revoir Simone som var på besök. Ställde mig bredvid ett ekologiskt par som hade hemmastickade kläder på sig. Au Revoir Simone's långsamma och snälla elektroniska popmusik är ungefär lika mjuk som deras kläder säkert var. På scenen vickade de långsamt på sina smala höfter och berättade att dom stannat uppe och spelar Guitar Hero kvällen innan, det var en fin stund. Dagen låt kommer från deras fina, men stundtals lite tråkiga skiva, Bird of Music, den heter Don’t See The Sorrow. Det är en sån där låt som blir mycket bättre i hörlurar. Redaktionen önskar alla en god morgon.

Don't see the sorrow
Don't let it creep up through your skin
Cause I read somewhere
That what you like you'll find again
You'll find it again