tisdag, mars 04, 2008

2007 revisited


Någon gång i december satt jag i San Francisco tillsammans med uppgiften att sammanfatta musikåret 2007. Det gick inte så bra, hade mycket annat att tänka på, men nu, när dramatiken i mitt liv gått från stadiga 92% ner till pentionärsstadiet 14% så plockar jag fram lite gammal skåpmat och kastar ut till er hungriga läsare som hela tiden vill ha mer, mer, mer av hypotetisk. Så, rulla lite på axlarna, plocka fram all den där Omega3 berikade maten du trodde var så bra, för nu är det dags att bege oss bakåt, till 2007, året som jag personlige aldrig kommer att glömma.

Årets låttitel
Interpol – There Is No I In Threesome
Los Campesinos – We Throw Parties, You throw knives

2007 års svar på Electrelanes The Valley (dvs. en kör som låter hedniskt medeltida)
Yeasayer – No Need To Worry

Årets internetmedia:
PSL – kanske den mest revolutionerande händelsen när det gäller musikjournalistisk i Sverige på 2000-talet, jag är inte överraskad att det är Per Sindging-Larsen som gjorde det här, redan när vi satt inne i en kvalmig studio på Radio Campus i Örebro stod det klart att han delade min åsikt när det gäller svensk musikjournalistik. Många klagar, PSL förnyar och gör nytt. Aktiv kritik är det enda rätta.

2006års bästa låtar som jag upptäckte 2007:
Beirut – Postcards From Italy
Annuals - Fair

2007års bästa band utan skivor ute:
Arms
Fanfarlo
Lykke Li
Los Campesinos!
Black Kids
Days
Vampire Weekend

2007års cover
Franz Ferdinand – All My Friends (LCD Soundsystem)
2007års Arcade Fire
Ravens & Chimes, och, Arcade Fire

2007års Håkan Hellström:
Anna Järvinen

2007års roligaste:
Flight Of The Conchords – The Distant Future

2007års besvikelser:
Stars – In Our Bedroom After The War (album)
Architecture In Helsinki (album)
Clap Your Hands Say Yeah! (album)
Att jag missade Whitest Boy Alive i Amsterdam

2007års musikupplevelser:
Regina Spektor sjunger Samson på Way Out West i Göteborg.
Kanye West och Peter Bjorn & John på Way Out West i Göteborg.
Att höra Tonight I Have To Leave It med Shout Out Louds för första gången på Myspace och spela den 33 gånger i rad en helgmorgon i Amsterdam.
Att säga hej då till Amsterdam i bassolot på The Hives – ”Hate To Say I Told You So”
Clap Your Hands Say Yeah sjunger Details Of The War på Paradiso i Amsterdam
Lyssna på Chemical Brothers låt Do It Again i en lila Peugeot 206 på Spanska sydkusten när augustisolen sakta försvinner bakom bergen.

När Matt i The National sjunger ”You know I dreamed about you, for 29 years, before I saw you” i låten Slow Show.