måndag, mars 31, 2008

Mot Bad Gestein!


Det började som en vanlig söndag, jag gick upp och satt och surade framför söndagstidningen och funderade som vanligt på hur jag lyckats hamna hemma hos mina föräldrar. Mamma satt vi köks-ön och kollade som vanligt in reseannonserna. Plötsligt lade hon sin annons över den text om Ebay jag läste i Näringslivsdelen och sa: ”kolla här, en vecka i alperna för 5000kr om man åker på lördag”, jaha, tänkte jag och tänkte inte så mycket mer på det.

Mamma kunde dock inte släppa denna lilla annons och satte igång ett projekt som bestod av diverse telefonsamtal, först till researrangören, sen till min syster, som är mer känd för sin noga planering än spontana utlandsresor. Och nu, lite drygt 24 timmar senare ringer mamma och säger att det är bokat. Så på lördag morgon flyger hypotetiskredaktionen med mamma och syster till Salzburg med vidare transport till Bad Gestein, som enligt färska rapporter har ungefär 4 meter snö på toppen. Flo Bo kommer tyvärr inte att följa med eftersom han i egenskap av arbetsnarkoman absolut inte kan ta ledigt med så kort varsel, han stödjer dock helhjärtat denna utflykt genom att säga saker som ”det kommer säkert att regna” och ”det här måste jag försöka sätta stopp för” och ”jag får aldrig göra något roligt”. Flo Bo talade för övrigt på bomässan i Stockholm i helgen och hävdade att det nog var något för mig eftersom det var väldigt ”alternativt”.

Innan jag drar till de Österrikiska alperna jag försöka klippa mig (så att jag kan försöka leta upp "Lady in Red", en mytomspunnen kvinna jag och några vänner skådade när vi var i Mayerhofen för ungefär tio år sedan), så jag frågade VF-bloggaren Hanna om tips, eftersom det verkade vara en bra arena för lite lokal information. Hon tog sig an uppgiften storstilat och ägnade ett helt inlägg åt frågan, sånt gillar hypotetiskredaktionen väldigt mycket:
http://www.vf.se/Bloggstart/Hanna.aspx

Planera för det oväntade var sensmoralen i filmen Dan in real life (väldigt bra!) som jag såg i lördags, tänk att det skulle visa sig vara sant så tätt inpå.