torsdag, maj 04, 2006

Emil, Maximilian och Kuryakin


Veckans uppdatering innehåller musiktips från Hanna Fahl (bilden) och en ny recension av mig på Revolver, det här med musik är fint.

Jodå, bakfyllan har långsamt sinat efter en helg som präglades av diverse mer eller mindre tvivelaktiga aktiviteter som innebar lera, kyla, grillning, öl, sprit, för en kort stund Petter, och även lite dans.

Kontentan av detta blev att jag lyckades spotta ur mig en text till revolver, den handlar om eMil Jensens nya skiva Orka då, redan förra veckan skrev jag att de tre sista låtarna var rikigt bra. Efter att ha synat den gode skåningen lite mer så kan jag konstatera att det är en av årets hittils bästa skivor, läser gör ni här:
www.revolver.nu/album/?article_id=2129

Under veckan har jag även återupptäckt det mycket fina radioprogramet P3 POP, som ju leds av Hanna Fahl (som jag faktiskt för lite drygt ett år sen försökte ragga på i Örebro när hon spelade skivor genom att håna mina tyska vänner för att dom önskade Mando Diao, det gick, som väntat, inte alls bra) och även om det känns som om hon vart programledare för evigt så lyckas hon i nästan varje program hitta artister som jag känner mig tvingad att söka upp, veckans program var förstås inget undantag.

Hanna snackade med en mycket timid tysk vid namn Maximilian Hecker. En tysk kille som skapar fantastiskt vacker musik som svävar någonstans mellan tidiga Coldplay, Sigur Ros och Khonnor, med vissa mer elektroniska delar. Mest är det dock ett piano och Maximilian, som har en röst som borde kunna stoppa krig. Skivan Rose från 2003 är tipset för er som blir sugna att kolla upp, själv har jag fastnat för låten "I Am Falling Now". Vill ni höra intervjun med Maximilian på P3 POP så gör ni det här, i alla fall fram till måndag:
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/index.asp?ProgramID=953

Ett annat band som jag upptäckt genom Hannas program är Stockholm/Uppsala bandet Kuryakin som verkar vara något av Sveriges svar på Postal Service genom att skicka låtprojekt fram och tillbaka. Musiken låter som ett mer elektroniskt Loney, Dear och låter väldigt väldigt fint, ladda ner låtar gratis på bandets hemsida:
http://www.lostminds.com/~kuryakin/
Mitt tips är låten "I fought A War", om du sitter på en dålig uppkoppling och inte kan ladda ner alla låtar dvs, annars gör ni förstås det.

Håll även utkik efter min intervju med Martha Wainwright som kommer att komma upp på revolver inom en inte allt för avlägsen framtid, jag håller även på med en recension av Snow Patrols nya skiva, vad som händer med den vet man inte riktigt ännu...