torsdag, mars 30, 2006

Lite fina låtar

Radion har fått ta emot en massa fina singlar under den senaste veckan, här tänkte jag presentera lite av de bra saker som vi fått, tyvärr inehåller skörden av skivor en massa riktigt dålig musik. Baksidan av att det är väldigt lätt att få ut sin musik är självklart att det kommer en massa riktigt dålig sådan, och därför finns jag här för att kolla upp endel som är lite bra i alla fall. Först ut i denna sumering är den nya supergruppen The Raconteurs.

The Raconteurs - Steady, As She Goes
Det första smakprovet från den nya supergruppen som består av Jack White (från White Stripes) och Brendan Benson, som är en av de finaste förvaltarna av den moderna powerpoppen och några killar från Longhornes (eller nått sånt) . Resultatet blir faktiskt precis som man kunde väntat sig, stökig riffig rockmusik kombinerat med de där melodierna som blivit Brendans signum på de senaste skivorna, det är kanske inte jättespännande, men visst har den något lite chatcy över sig.

Cat 5 - Stretch And Bend
Efter att skapat i mitt tycke den perfekta eurodisco flörten med sin "Sexy" så är nu popduon tillbaka, den här gången uppbackad av självaste Universal. Låten låter precis som du vill, retrosyntar och nonsens text, som rosa tuggumi och Absolut Music från 1998, och det konstiga är förstås att det låter otroligt bra, som den självklara vågbrytaren mellan populärkulturen och intelectuelldiscon (om det ens finns en sådan). När jag idag spelade låten i radion förkastade min vän låten direkt och frågade varför jag spelar E-type. Det har blivit dags för Cat5 att träda in i pop Sveriges finrum (om det nu finns något sådant).

Emil Jensen - Spelar stor roll
Emil som slog igenom, i mitt hem i alla fall,med Kom hem som nån annan för ett tag sen. Nu är det dags för ny skiva för poeten från skåne som lät som om han spelade i en ödslig kyrka på debuten, faktiskt den första texten som jag skrev på den här bloggen. Nostalgin hittar ni här:
http://hypotetisk.blogspot.com/2004/12/emil-jensen-kom-hem-som-nn-annan.html

Vilken fin text jag sker om Emil... usch, nu orkar jag inte skriva mer idag, hur som helst så har det kommit musik från The Fine Arts Showcase, där nya electrofavoriterna i Familjen har mixat Chemical Girl till en jättefin låt. Den var iofs redan fin. Men ni fattar vad jag menar.

tack och godnatt

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

ok ok, jag ska ge Cat5-låten en chans till. kanske var min bedömning något orättvis.

2:22 em  

Skicka en kommentar

<< Home