söndag, oktober 09, 2005

Stars intervju på revolver.nu

Dagens viktigaste nyhet är självklart att jag fått min intervju med Stars publicerad på den trevliga internetsidan revolver.nu, i mitt tycke en av sverigest bästa musiksiter. Så, gå in och läs min fina intervju med bandet, adressen är:
http://www.revolver.nu/artikel/?article_id=2026

Om ni är intresserad av svensk pop så kan ni söka er vidare till Lösnummers hemsida och läsa min recension av Hello Saferides trevliga debutalbum, läser det gör ni här:
http://www.losnummer.net/index.php?option=content&task=view&id=205&Itemid=

För er som inte orkar klicka på länkar så får ni en recension som jag skrev i somras men som jag glömde bort lite.

Tegan And Sara – So Jelaous
(Vapor / Playground)

Som hämtad från ett avsnitt av the O.C kommer Tegan and Sara springandes med en popskiva som passar i vilken amerikansk collegeserie som helst. So Jelaous innehåller fjorton låtar. Tegan och Sara sjunger och spelar, och så ser dom ut som halvt undernärda poptjejer på väg till en Broder Daniel konsert. Trots detta finns det faktiskt ganska många fina spår, visst är det för långt med fjorton låtar, och visst har man ibland svårt att uppfatta var en låt slutar och var den andra börjar, men trots detta så hittar man som sagt flera fina nummer här. ”Take Me Anywhere anywhere” är den amerikanska OC generationens svar på Shout Out Louds, ”Where does the good go” är ärlig, ledsen gitarrpop om dåligt självförtroende. Och i ”Speak Slow” hittar man Brendan Bensonpop med rött nagellack, inte fel alls

Slutsatsen blir att Tegan And Sara levererar gitarrpop med fina melodier, lite attityd (men inte för mycket, dom vill ju inte skrämma iväg sina fans), som en helt politiskt korrekt kombination av Avril Lavigne och Lene Marlin kan man säga om man är cynisk. Själv tycker jag att det är trevlig gitarrpop.

Ha det gott, inom snart får ni läsa om Anna Ternheims EP som kom i somras och om den där aty skivan som Sleater-Kinney släppte tidigare i år.