söndag, juni 05, 2005

Inför veckan som kommer


Think Tank, 49 kr på Ginza

Samlingsskivor känns ofta ganska meningslösa, ofta blir det en greatest hits samling som slumpmässigt sätts ihop och klumpas ihop med någon halvinspirerad text om bandet ifråga. Det brukar vara svårt att hitta en röd tråd eller känsla i ett spår som tagits ur sitt sammanhang.

Men, under våren har jag hittar fram till tre samlingsskivor som alla känns omistliga på sitt eget sätt. Alla samlar EP och singelspår, och alla har hittat den där röda tråden, det där som binder fast låtarna och som skapar en helhet som blir så mycket större än de enskilda låtarna.

Under veckan som ligger framför oss, då sommaren förhoppningsvis börjar göra sin röst hörd kommer jag att presentera tre samlingsskivor som har lyckats skapa positiva konnotationer hos mig i alla fall.

En av dessa kan vara den bästa samling låtar som någonsin fått epitetet samlingsskiva, så det lönar sig att kolla in här lite då och då, för det är en skiva du inte vill missa.

Annat värt att notera är:

Att jag fick den stora äran att vara gästrecensent på dagensskiva.com, där hyllade jag Tiger Tunes skiva och blev sågad för att jag återigen skrev Anders Lokko istället för Andres Lokko. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt och hoppas att indietalibanerna som genast kom till undsättning för sin trendguru kan sova gott inatt trots min infantila stavningsförmåga.
Om ni vill läsa recensionen så gör ni det här:
http://www.dagensskiva.com/index.asp?datum=2005-06-04

Att den trevliga popklubben En Bra Klubb som huserat och levererat popmusik till oss som lever i Örebro lägger ner. Jag, som endast bott här i ett år säger tack för det ni gjort, det har varit mycket kärlek under de kvällar jag besökt klubben och det kommer att bli ett stort tomrum i staden när ni inte levererar den där popmusiken som vi alla älskar varannan fredag. Jag trodde inte att man kunde ha en popklubb i Örebro, men ni visade på motsatsen vilket inspirerat mig och många andra. Tack säger jag.

Att man kan köpa Blurs – Think Tank på Ginza för 49 kronor, ett både bra, intressant och underskattat album. "Out Of Time" är nästan värt pengarna på egen hand.

Att nya Sonic ger Billy Corgans nya album 1/10, min käre granne Jacob (komplett med Smashing Pumpkins tatuering och allt) begav sig genast till de värmländska skogarna för att fundera ut olika sätt att skjuta och stoppa upp Markus Larsson på. The Future Embrace landar 21 juni.

Att det blev en plågsam tystnad under min intervju med Kenny i Hellacopters när jag kallade deras riff på nya skivan “lite robotmetalliska som på senaste The Hives skivan”. Men Kenny var cool, och lite nervös inför turnén.

Att jag försökte fyllesnacka med Hanna Falh i fredags och förklara att jag också håller på med radio. Hon stod där i sin gröna retroklänning och log snällt, som en mamma som tycker sin son är lite söt. Sen spelade hon Hansons mega hit ”Mmm Bop”, och den postironiska dj trend som växt fram i Stockholm kändes tråkigare än någonsin.