söndag, maj 15, 2005

Tomas Andersson Wij släpper Liveskiva

Tomas Andersson Wij.bmp
Foto: Adam Haglund ©

Alla dessa killar med en gitarr och ledsamma sånger, varför går det inte att sluta lyssna på dem? En plågad själ som sjunger om det svåra i livet, det förlorade, det otrygga, det deprimerande, jag kan aldrig riktigt få nog av det. Även om jag självklart blandar det med annan musik, annars skulle nog den mentala hälsan stå på spel.

I Sverige är vi bortskämda med massor av talangfulla herrar, och även kvinnor för den delen, med gitarr, en av dem är Tomas Andersson Wij och det är hans liveskiva som snurrar här i studentlyan. Wij är en av de bästa textförfattare vi har i Sverige, han har en förunderlig förmåga att ta upp svåra och stora ämnen utan att trampa fast i klichéer och urvattnade fraser. Han är antagligen den enda svenska artist som kan sjunga om kristendom utan att trassla in sig i överdrivna hyllningspsalmer, i låten ”Guds Röst” sjunger han
”Inget hjälper nu, ge mig guds röst, guds röst”
Och det låter inte pretentiöst, eller mässande, utan bara ärligt, naket, och otroligt vackert.

Live På Rival är inspelad i höstas under den akustiska turné som han var ute på. 10 låtar får vi, med endast Tomas och hans gitarr. 10 låtar som betraktar Sverige ur det villa förortsperspektiv som jag själv känner allt för väl. 10 låtar som berör och som präglas av en semireligiös stämning som ofta är väldigt gripande. De fyra sista låtarna är bäst, mellan "Guds Röst" och avslutande "Ett Slag för dig", vill man inte andas.

Enda svaga spåret är ”Där jag får andas ut (avsked till en svensk predikant)”, som känns lite för mycket som osvängig, kyrkogitarrist möter Ulf Lundell för min smak. Men som sagt, det finns ju 9 låtar till.

För er som gillar den mer rockande Wij som man kunde hitta på ”Vi är värda så mycket mer” så blir kanske sättningen med tio låtar utan pålägg eller andra instrument monoton, men för oss som gillar våra singer/songwriters avskalade och nakna, vi hör kvalitet när det kommer åkandes med en akustisk gitarr.

Återigen visar Tomas Andersson Wij att han hör till det bästa vi har när det gäller svenskspråkig musik, i höst kommer ett nytt album, men till dess så är det här en bra sammanfattning på vad han hittills åstadkommit, trots att flera av singlarna inte är med här.

Och avslutande ”Ett Slag För Dig”, det är något av det vackraste jag hört av en Svenska artist, någonsin.
”Varje cell i min kropp saknar dig, varje slag i mitt bröst är ett slag för dig/…/och vi har prövat alla vägar ut, men det fanns inget utanför, bara rymden och tomheten, sången som ingen hör.”

Skivan ges ut på Ebeneser Recordings och säljs via Tomas Andersson Wijs hemsida och i utvalda butiker. Jag säger, köp.
För övrigt tycker jag att Ameries 1 thing svänger otroligt mycket.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

och jag har inte duschat idag. idag är igår...

aaahhh, där skar ljudet till. högt som stryk plötsligt. tack.

lyssnar förstås på radion nu, om du inte fattat det än. Kärleken väntar är inte dålig, men det finns ju så mycket bättre... t o m från V&A. men jag är lite nöjd att jag nämndes vid namn iaf, snart är jag kändis

3:05 em  
Anonymous Anonym said...

ähum... måste påpeka att den där bilden är upphovsrättsskyddad, och att publicera den utan tillåtelse är att betrakta som bildstöld.
så jag får be dig ta bort den, eller betala för den.

mvh
Adam
fotograf

11:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home