måndag, januari 24, 2005

"So Here We Are", årets låt i Januari

bloc party.bmp
http://www.highroadtouring.com/artists/blocparty/gallery/promo/BlocParty,jpg.jpg

Att hypa band är det inte många som mår bra av. Man läser en heliuminfluerad text och tror att den musik man ska få höra är av gudar benådad. Så sätter musiken igång och kvar står man och drar lite obekvämt foten i sanden, jaha… det var ju inte värst så kul.

Men, det är ju ändå känslan av den där smällen som man vill åt. När man som minst anar det. När man måste sätta sig ner och klia sig i öronen för att försäkra att man hör rätt. Så här kommer ännu en hyllning, i mängden kanske, men viktig för mig. För nu har Bloc Party gjort den igen, jag slutar aldrig att förvånas över detta bands låtar. I somras släpptes deras EP och visst var det mycket jag gillade (Banquet var ju en riktig indepoprökare t.ex.), men jag blev inte lika knockad som många andra. Men efter det så har jag gång på gång förvånats, mellansingeln ”Little Thoughts” med vackra ”Tulips” som B-sida fick mig på fall direkt. När sen Helicopter kom så var alla väggar nedrivna, och nu kommer då spiken i kistan, den låt som kommer ta Bloc Party till en helt ny nivå.

”So Here We Are” är så förkrossande vacker, det är våren som föds. Eller ett hopp i alla fall, gitarrslingan ligger och skaver mot hjärtat och sångaren Gordon Moakes sjunger mer innerligt än någonsin. Det låter inte längre som ett smutsigt New York utan som en solig engelsk äng vars blommor precis slagit ut, det är en otålig låt som gradvis stegras mot slutet, som om den är på väg någonstans, till något bättre. Och så tar den slut, och det är bara att börja om, för man vill ta sig dit, till det där stället som Bloc Party är på väg mot.

Det här kan mycket väl vara årets låt, redan i januari.

Fast det där med årets låt kommer jag säkert att hävda flera gånger under året. Just nu gör dock Bloc Party allt så mycket bättre, så mycket vackrare och så mycket snyggare och med så mycket mer känsla. Jag vill nästan slänga bort min skivsamling, fast jag är för mycket materialist och för lite impulsiv för att göra det.

Snart kommer skivan ”Silent Alarm”, det kan bli hur bra som helst, innan dess så lutar jag mig tillbaka och trycker på play igen och igen, ”So Here We Are” där har ni årets bästa låt i januari.

Föresten är det lite roligt att indiemusiken börjar befolkas av afroprydda sångare nu för tiden, Gordon Moakes i Bloc Party och Tunde Adebimpe i TV On The Radio är två exempel. Indie goes afro? Gärna för mig.