lördag, januari 22, 2005

Radio Dept. - This Past Week

this past weel.jpg

Min vecka har varit ett getingbo av möten och saker att göra, Radio Dept. verkar dock inte vara lika stressade. Dom har i alla fall en lugnande effekt på mig när Johan sjunger: ”This past week has been a strange one/.../ feelings come and go and changing”. Som vanligt är förväntningarna höga på bandet som förbryllade hela musiksverige i och med debutskivan Lesser Matters. Senaste EPn Pulling Our Weight levde med råge upp till förväntningarna. Men nu? Jag vet inte riktigt.
Inledande This Past Week är en typisk Radio Dept. låt, men det känns som man hört det förut. Det knastrar och puttrar på som vanligt, visst är det vackert när Johan Duncansson försiktigt viskar sig fram över en försiktig melodi som smälter samman med distorsion som låter som havsvågor som sköljer in och ut, men vi har som sagt hört det förr. Inledningsvis är det vackert men efter fem minuter så får i alla fall jag en liten eftersmak av tomgång. Kanske har dom känt av pressen och inte riktigt vågat förnya sig, att hitta nya vägar.

Jag har utvecklat ett lite ambivalent förhållande till Radio Dept. verkar det som. Jag gillar verkligen det sound som de har och som dom uppenbarligen trivs bra med. Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att dom står och stampar på samma ställe med den här skivan. Det blir inte bättre av att Khonnors fantastiska debut Handwriting kom förra året, en skiva som jag tycker påminner mycket om vissa Radio Dept. alster. Men där Khonnor kryper ner under huden i nästan varje låt som kommer inte Radio Dept. lika nära längre. Förutom i den förkrossande vackra ”Let Me Have This” som avslutar Epn, där är Radio Dept. är fortfarande ett av Sveriges intressantaste band, men det krävs nog att bandet inte kollar ner så mycket på skorna nästa gång utan vågar släppa upp blicken och titta framåt lite.

Dagens låt:
Athlete – Wires
Ett ensamt piano, det andas engelsk luft. I väntan på en ny skiva från Coldplay kommer säkert britterna omfamna den här låten. En vacker vemodig, väldigt brittisk ballad. Men visst är det bra, riktigt bra. Videon är en vacker kombination av Colplays – Yellow och Travis – Why Does It Always Rain On Me, alltså ungefär som bandet låter.