fredag, augusti 08, 2008

Way Out West: Facit del. 2

Lördag
Dag två på en festival kan kännas lite sådär till en början, benen värker, tungan känns om ett torrt sandpapper och dina festivalConverse som du plockat fram är inte så sköna som du trodde. Men, med en stabil frukost i magen beger du till ändå till Slottsskogen förhållandevis tidigt, för när en av USA:s roligaste R&B-divor kommer till stan så ska man minsann inte sitta hemma. Då kör vi!

15.00 Kelis
Otroligt häftig bokning, värt att se bara för att få höra moderna poppärlan Trick Me, eller varför inte Milkshake, en låt som som med sin minimalistiska Pharellproduktion och utmanande attityd är lite av definitionen av en bra Kelislåt. Det här är en given kopnsert för alla er som gillar Pharrell och vill ha era divor lite mindre svulstiga och lite mer minimalistfunkiga.

18.00 N*E*R*D
Ok, nya skivan suger, och deras rockflörtar är ständiga magplask som måste raderas från mp3listan. Undrar om Pharrell fortfarande tycker att Nickleback är bra? Men, här finns ändå potential. Inte bara för att dom kommer leverera en fin Provider, en porrig Lap Dance och säkert en massa annat fint, utan för att Prarrell också är en av hip hop världens riktigt stora. Och ibland, som i hundintrospeedade She Wants To Move så är det faktiskt rent briljant. Sen har ju bandet en helt del material att plocka ifrån även utanför N.E.R.D-konstelationen, och jag skulle inte vara jätteförvånad om även Kelis dyker upp på scenen.

20.00 Håkan Hellström
Håkan i Göteborg, det är väl alltid bra vad jag har förstått. Nu har han ju gjort ytterligare en svensk klassiker också, med låten För Sent För Edelweiss. Det är kanske den vackraste svenska låt sen Nu kan du få mig så lätt. Han slutar aldrig att förvåna mig, Håkan.

21.15 The Flaming Lips
Ballonger, uppstoppade djur, den där fantastiska atmosfäriska låten Do you realize?, rymdreferenser, ja, Flaming Lips är mycket mer kända för sina konserter än för sin popmusik, en gång åkte Langhoe (Erik, jag vet inte riktigt varför du dyker upp så ofta i mina referenser) från North Carolina ända till New Orleans för att kolla på spektaklet. Ett definitivt måste på Way Out West, speciellt om du gillar färgglada ballonger, eller färgglada djur. Och ärligt talat, vem gör inte det?

23.15 Lykke Li
En av året bästa skivor står Lykke Li för med egensinniga och bångstyriga Youth Novels. Nu är hon återigen aktuell som Sverigehatare, vilket jag som expatSvensk förstås finner oerhört lustigt, även om det hela känns lite uppblåst. Jag har också ett komplicerat förhållande till Sverige, men oj va farligt det verkar vara att säga det till någon. Hon är en utmanande och sexig livefigur med ett rörelsemönster som kommer att göra den här konserten till något väldigt fint, det är jag övertygad om. I oktober (eller var det september?) kommer hon till Amsterdam, hypotetiskredaktionen bevakar förståss detta.

01.25 Holy Fuck
Jag trodde att det var Holy Ghost! som skulle spela, och inte Holy Fuck. Jag har ingen aning om vilka Holy Fuck är, men det blir säkert bra, ni får läsa om Holy Ghost! Istället. Dom är bra!

Om Holy Ghost altså:
För att dom har gjort en väldigt fin danslåt i och med Hold On, för att dom ligger på skivbolaget DFA, och för att den del av Stockholms pop och medieelit som gör resan ner till Göteborg borde vara där, men kanske inte är det ändå.

Hederos & Hellberg spelar ungefär samtidigt, i en kyrka. Det blir säkert helt fantastiskt, men, precis som med Sigur Ros så faller dom på att spela på fel tillfälle, för klockan 1 på lördag vill man faktisk dansa till en mycket intressant utländsk dansakt, och inte sitta i en kyrka, vara tyst, och gråta en skvätt till deras fantastiska cover av Signed D.C. Men det är ju individuellt det där.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

the National var fantastiska. så kan man sammanfatta dag 1.

2:43 fm  
Blogger Patrik Edvardsson said...

gustav: Usch, nu fick jag lite ont i magen. Kan iofs ha något att göra med gårdagens alkoholkonsumtion och dans till sjuttiotalsfunk. Men mest är det nog för att jag sååå gärna vill se The National. Men, jag är glad att det var bra, det är jag faktiskt!

3:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home