tisdag, augusti 12, 2008

Hon såg förbannad ut

Så jag åkte och spelade badminton igår. Gick in i en svettig hall och kollade på några tjejer som spelade Volleyboll. Sen kom badmintongänget, och jag fick bolla in med en malaysier som flyttat hit från Arnhem, han spelade ut mig totalt. Funderade på att åka hem. Stannade och spelade dubbel med några holländare och en superfit finne. Gick bättre, förlorade båda setten knappt. Sen pustade jag ut innan en tjej frågade om vi skulle spela. Hon såg mig nog som ett enkelt nordiskt byte där jag satt i min genomsvettiga vita t-shirt. Hon inledde också med att ta ledningen med 5-0 samtidigt som jag försökte få bort min svettiga lugg från mina ögon. Men sen började hennes servar krångla medan mitt fruktade nätspel kom igång (ni kan omöjligt förstå den tekniska kvaliteten som präglar mitt nätspel) och van första set ganska klart.

Hon såg förbannad ut, men visade det inte. Andra sett började liknande, men nu var det jämnare, mina fötter orkade inte riktigt längre, och hon van med 21-19.

– I can’t play more, my feet are totally fucked, sa jag och skakade hand med henne och smög iväg ut. Sen kom jag hem som ett nordiskt svettoväder och åt skitmycket ris och drack en Jupiler (öl), allt medan norskan som jag bor med nu tittade på mig och skrattade.

Idag har jag sjukt ont i kroppen. Men jag fick komplimanger av Henk idag på lektionen för att mitt uttal blivit så bra, då blev jag glad som en liten pojke, men visade det inte. I Holland visar man inte sina känslor offentligt, ungefär som i Sverige alltså.

Conor Oberst (bilden), a.k.a. Bright Eyes har ju släppt en soloskiva under eget namn ganska nyligen. Den är stundtals väldigt fin, ibland är det lite för mycket countrystamp för min del, men låtarna Lenders in the Temple och Milk Thistle är sådär otroligt vackra akustiska ballader som bara Conor kan skriva. I början av september kommer han hit till Amsterdam och spelar på Melkweg, funderar på att gå och kolla. Hur som helst, det får bli dagens musiktips.

Nu: studier på biblioteket.
Sen: Twente – Arsenal på en irländsk pub med några snubbar från språkkursen.