måndag, augusti 11, 2008

Bra krönika, dålig krönika

Det hänger lite mörka regnmåln över Amsterdam idag igen, var ett tag sen jag kunde sitta på taket med en kopp kaffe och läsa en så kallad god bok. Idag kollade jag på lite simmning på tysk tv efter min hollänskalektion . Kommentatorerna var bistra över vad som verkar vara en riktig simmningsflopp för landet. Det roliga var att jag förstod vad kommentatorerna sa, på tyska! Mycket stolt satt jag i soffan med en kopp kaffe.

Idag har jag mycket att ta itu med, det ska bokas klippningstid, postas brev, det ska fikas med en tjejkompis till Luis som kommit hit för att plugga engelska, det ska studeras holländska och så ska jag försöka hinna iväg och spela lite badminton också. Känns som att det kommer gå sådär att knyta ihop allt detta, men, jag gör ett försök.

Föresten, en krönikör som jag aldrig hör någon hylla (eller såga för den delen) är SvD:s Martin Aagård som skriver radiokrönikor. Han är alltid intressant och egensinnig i sina kolumner, i dennna skriver han om de olika typer av journalister som på olika sätt fastnat för USA, mycket roligt, och visst har han en poäng:
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_1545623.svd

Kristin Lundell skriver däremot blekt om att 50 är det nya 20, och försöker dra väntade paraleller med trötta skäggreferenser och Duffy. Inte speciellt genomarbetad, det räcker liksom inte att droppa några band och sen sätta en trend över det (något svenska musikjournalister trots att gärna gör), men man kan kanske förlåta henne eftersom säkerligen haft fullt upp med Way Out West bevakningen, här kan man läsa:
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_1547345.svd