tisdag, juli 15, 2008

I'm not kinding

Cat Power har blivit en ganska borstad soulsångare på senare tid. Med starka liveframträdanden och självsäker hållning har hon utvecklats långt längre än vad man skulle kunna tro. På skivan Moon Pix var hon fortfarande en såndär vacker oborstad diamant som stundtals glimmrade till så att man tappade andan. På senase skiva Juxebox gör hon några fina cover, bland annat på sin egna låt Metal Heart, från just Moon Pix. Nya versionen är fin, men det söndertrasade originalet med gitarr som aldrig riktigt hamnar rätt är så mycket vakrare, skörare och mer omedelbar. Någon gång i vintras promenerade jag med låten i lurarna vid klarälvens isklara vatten, E18 rusade förbi i sin betongkostym och livet kändes inte riktigt rättvist, det är då Cat Power är som bäst. Här kommer texten:

Losing the star without a skyLosing the reasons why
You're losing the calling that you've been faking
And i'm not kidding
It's damned if you don't and it's damned if you do
Be true 'cause they'll lock you up in a sad sad zoo
Oh hidy hidy hidy what cha tryin to prove
By hidy hidy hiding you're not worth a thing
Sew your fortunes on a string
And hold them up to light
Blue smoke will take
A very violent flight
And you will be changed
And everything
And you will be in a very sad sad zoo.
I once was lost but now i'm found was blind
But now I see you
How selfish of you to believe in the meaning of all the bad dreaming

Metal heart you're not hiding
Metal heart you're not worth a thing
Metal heart you're not hiding
Metal heart you're not worth a thing

Du vill inte missa den här låten, jag lovar.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Herregud Patrik du måste ju länka låtarna...för oss som inte bara är för lata för att köpa skivor utan inte heller orkar leta upp dem själva på nätet :)

Kul att läsa din blogg! Hoppas allt är bra i Tyskland. Själv ska jag till Brighton och larva runt med engelskakurs i några månader snart. Men först Way out West! Löste biljetten idag.
Må väl // Johan från gbg

11:41 fm  
Blogger Patrik Edvardsson said...

Johan: Tvärr så är det här ingen mp3 blogg så jag lägger inte upp låtar här, ibland så länkar jag till dem, men jag känner av rent moraliska anledningar att jag inte kan lägga upp andra musikers musik utan att fråga om det är ok. Men Cat Power kan du leta upp på nätet utan större problem, lite måste du orka:)

Brighton och Way Out West kommer ju bli fantastiskt, kommer köra en liten inför Way Out West special här på bloggen innan, trots att jag själv inte kan närvara.

9:32 fm  

Skicka en kommentar

<< Home