tisdag, juni 24, 2008

sehr warm!

ok, det är varmt i Tyskland (skit varmt, that is), låg i Reinparken idag och försökte plugga tyska, något om att mötas någon speciell tid, och att läsa tågtider, inte precis så att man sätter sig ner med Frankfurt Algemeine och läser Ledaren med mina kunskaper... men, våra tyskalärare är faktiskt riktiga pärlor. Idag fick vi en musikinspirerad föreläsning av Stephan, där vi bland annat pratade om tre stora band som kommer från just Düsseldorf, nämligen DAF, Die Toten Hosen och förstås, Kraftwerk. Stephan skrev med stor frenesi ner låttexter och skrattade ot grammatiska fel med sin stora tyska stämma, sen hade vi paus och han rullade som vanligr en cigarett och tog den med sin kaffe. Detta är inte någon vanlig språklärare, vilket jag ser som mycket positivt. Min egen insats såhär långt har varit något tveksam, studerandet har inte varit 100 procentigt precis, men idag när vi diskuterade A Clockwork Orange (just det, vi hade tyskalektion och snackade punk och Clockwork Orange!) så drog jag till med misshandeln, och minsan, det var ett tyskt ord! Annars hade jag en svag dag, böjde fel helatiden och kunde inte komma på vad bort hette på tyska (tish).

I morgon spelar Turkiet mot Tyskland, och ni som kan lite om Europeisk demografi vet att det kommer att bli helt fantastiskt galet. I Fredags när Turkiet gick vidare var det rena karnevalstämmningen, dom kan det är med karneval, de goda turkarna.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

det blev inget vykort till hypotetisk. du har ju såna flyktiga adresser. men nu är man iaf hemma och har läst in sig på hypotetiskt liv igen. grattis till platsen i amsterdam. börjar redan bli lite peppad för ännu ett besök.

10:54 fm  
Blogger Patrik Edvardsson said...

Jag kommer ju lägga min mac down på samma ställe som tidigare, i det numer beryktade "PHK", så det kan ju bli bra det där.

6:17 em  

Skicka en kommentar

<< Home