lördag, juni 21, 2008

Bland tutande turkar


Det tutas och sjungs fortfarande i Düsseldorf. Turkiets avancemang i EM är temat för dagen här. Under gårdagskvällen var centrala delarna av Altstadt packat med hoppande Turkar stolta viftandes med deras turkiska flaggor, det var en mäktig uppvisning i nationalistisk stolthet. På onsdag smäller det rejält här nere då Tyskland ställs mot Turkiet, kan bli fantastiskt. Annars är det bra i Düsseldorf, staden är finare än förväntat och klassiska fransk inspirerade alléer kombineras med ultramodern konstarkitektur i stadsdelen Mediahafen. Vi är 11 personer i klassen och hittills har lärarna varit över förväntan, väldigt engagerade och roliga. Mina tyskakunskaper är dock fortfarande något begränsade, även om jag nu kan beställa kaffe på ett café utan att behöva blanda in min amerikaniserade engelska, vilket kanske kan ses som godkänt efter en vecka.

Eftersom rummen på det ställe vi skulle bo på plötsligt försvunnit så är vi placerade i ett hotellrum två våningar upp istället. Här bor jag och en kille från Stockholm, med utsikt över stadens stora TV-torn bland annat. Tyvärr är golvet draperad med en skogsgrön heltäckningsmatta som gett mig allergiska besvär sen dag ett. Idag begav jag med runt i byggnaden, en kombination av Hotel och studentboende, men lyckades inte hitta någon. Idag har allergin flyttat från nästan till ögonen, inte bra alls.

Dagarna har hittills spenderats med lektioner och strosande omkring i staden, Köningsale, dyraste gatan i Tyskland har betats av, och vi har även lyckats hitta en restaurang i källaren på Konstakademien som serverar billig lunch. På kvällarna har det blivit fotboll, förutom under gårdagen då vi firade midsommar med sill, potatissallad och lax bland annat. I går testade vi även utelivet på riktigt för första gången, mitt Altstadt stapplade vi in på klubben Pretty Vacant och kom ut därifrån vid halv fem, upptäckte att det fortfarande duggregnade och började gå hem. En tysk snubbe vi träffade som hette Franz (något vi alla fann oerhört roligt) raggade stenhårt på en tjej i gruppen, med oklart resultat.

Nu ska jag gå ut på Nordstrasse och köpa kaffe och croassaint och kolla på några avsnitt av In Treatment, fantastisk serie.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du skulle hängt med till WTAI.
Foo Fighters va grymma live, sen var både Hives och Hellacopters också helt klart mycket bra. Delad andraplats. Mycket nöjd efter kvällen, det enda felet va att de knappt fanns nån mat, så vi hamstrade nån suspekt men god hemmagjord smothie med macka..
Auf wiedersen

7:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home