måndag, maj 05, 2008

Vilse i läsningen

När jag inte jobbar, spenderar mina pengar på resor, eller surfar runt bland musikbloggar för jakten på ny musik så försöker jag läsa en hel del. Detta läsande har jag nu totalt gått vilse i, irrationella inköp och plötsliga infall har gjort att jag nu läser fyra böcker och tre tidningar kontinuerligt. Dessa böcker och tidningar är följande:

Joan Didion - Att lära sig själv att leva
Samling av hennes bästa reportage, en fantastisk skildrare av USA, och framförallt det Kalifornien jag lämnade för några månader sedan. Bra översättning, men skulle nog vara ännu bättre på engelska. Porträtten av John Wayne i Mexico och Flower Power rörelsen i San Francisco är favoriter hittils.

Neil Strauss - Spelet
Otroligt hypad bok som inleds i ett rasande tempo där det är omöjligt att sluta läsa, blir segare mot slutet då mycket upprepningar och ett dåligt språk irriterar. Väl värd att läsa dock.

Truman Capote - Frukost På Tiffany´s
Holly Golightly är en fantastiskt karraktär men efter att jag glömt boken under en kudde under några veckor får jag nog börja om med den igen.

Ernst Hemingway - Klockan klämtar för dig
Av många betraktad som hans stora verk, och det finns en storslagenhet över berättelsen om Robert Jordan som deltar i kriget mot Franco och stöter på så många människor och historier, lite deprimerande och tung bitvis, men Hemingway är en favorit och det är förstås väldigt bra för det mesta, karraktären Pilar är oförglömlig.

VICE 5(4)
Senaste nummret, plockade upp i Stockholm i helgen, inte hunnit läsa mycket ännu.

Offside nr. 3
Otroligt bra reportage om Milan som totalt oväntat gett före detta Djurgårdenbänkvärmaren Ibrahim Ba ett kontrakt. Gör att jag förstår varför dom håller på att locka till sig Flamini, och lyckades slå Inter i helgen.

Sonic nr. 39
Fick av Andreas i Stockholm, lång intervju med Håkan Hellström. Har inte läst Sonic på säkert två år så det ska bli spännande att se vad som hänt, om den utvecklats och så, hittils verkar allt som förut, duktigt, lite grått men välgjort. Lite som Mellanmjölk, askgrå mellanmjölk (?)

Dessutom köpte jag på mig en bok om ett konstprojekt som redaktiones favorit Miranda July (Me and You And Everyone We Know) var inblandad i när jag var på Moderna Muséet.

I morgon kommer en spännande nyhet.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag har köpt biljett till way out west nu. bara så du vet.

8:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home