onsdag, april 16, 2008

Vackra människor


bilden har inget med texten att göra


Följande har inträffat. Efter att ha återvänt till Karlstad från ett så kallad ”Snowboardäventyr i Österrike” har hals och orkproblem uppenbarat sig hos bloggens skapare. Detta i kombination med tv-serien Lost (säsong 1) har inneburit limiterad tid för uppdateringar av bloggen. För att förbättra situationen har jag nu gått till Pressbyrån och köpt ett paket Fishermans Friend, den kostade 16 kronor, vilket jag tyckte verkade väldigt dyrt, men det kändes lite onödigt att stå och gnälla för 16 kr, så jag skippade det. Under dagen har jag försökt styra upp ett möte för det projekt jag håller på med och som jag kommer att arbeta med ungefär två veckor till, detta har inte varit enkelt eftersom samtliga andra parter har viktigare saker för sig än att diskutera den förarlösa skuta som nu projektet närmast kan liknas vid. Efter några telefonsamtal och lite omflyttningar blir det dock av idag klockan 15, det känns välbehövligt. Jag gillar möten för precis efteråt så känns det så bra, alla är med och man har förstått vad det är man ska göra, tyvärr försvinner denna känsla i princip samtidigt som man verkligen ska sätta igång med det man kom överens om och inser att det fanns 15 aspekter vi inte tänkt på. Så var det hela min doktorandtid, sa en kollega när jag diskuterade denna känsla med honom.

Annars har jag funderat mycket på vackra människor, och hur utseende påverkar hur vi interagerar, bedömer och umgås med objektivt vackra människor, för det finns det mycket forskning som visar på att det finns (objektivt vackra människor alltså). I Hemingways bok Klockan Klämtar för dig, har en av huvudpersonerna Pilar (en enligt egen utsago ful person) många intressanta tankar kring utseende. Själv har jag väl inte kommit till någon egentlig slutsats kring dessa vaga funderingar, men när jag ser tillbaka på mitt eget liv (oj, nu låter jag gammal) så tror jag att jag tagit många beslut som baserats på ganska ytliga grunder. Hur det har påverkat mig, och om det är dåligt, har jag inte kommit fram till ännu, och jag försöker inte hävda att det är några revolutionerande frågor jag ställer mig, men nu är ju det här en blogg och så är väl tanken att jag ska berätta lite om vad som händer i mitt liv. Så, nu vet ni det, jag tänker på vackra människor, hoppas jag kommer fram till något spännande snart.

Jag har också kommit fram till varför Markus Krunegårds skiva är så bra. Snart ska jag skriva ner det också.