fredag, februari 15, 2008

Akademiska texter all over the place

För närvanrande sitter jag djupt nedgrävd i artiklar om kundinvolvering i tjänsteutveckling och hur detta ska gå till, om det är bra eller dåligt, och vilka metoder man bör använda beroende på vilket resultat man vill uppnå. Idag har jag bland annat läst om hur Volvo använde sig av karriärskvinnor i Los Angeles under utvecklingen av sin XC90-modell. De flesta av de artiklar jag tvingas plöja igenom är minst sagt trist skrivna, så jag blev lite lycklig idag när jag fick läsa Anders Lundkvist och Ali Yakhlef's Customer involvement in new service development: a conversational apporach. Det låter kanske inte så kul, men det är en artikel som innehåller några så kallade godbitar, som exempelvis detta citat:

Conversation is not a medium for talking about the world, but it is the very fabric out of which social processes, such as customer involvement, are made, and is, at the same time, the vehicle for acting upon that world. (p. 250)

och det här som är min personliga favorit:

Conversation is to be seen as an attempt at adapting the word to the world and the world to the word. (p. 256)

Till och med ekonomer från Stockholm University School of Business får till det ibland, hypotetisk säger "respect" och lämnar tillbaka micken till Ali G.