måndag, februari 11, 2008

Co-opting customer Competence

Det är lite kulturkrock här på redaktionen, därav den sparsamma uppdateringen. För att klara av den bitande kylan i Sverige fick jag köpa en varm rock på Myrorna, varpå mina vänner rynkade på sina små näsor och mumlade något om att jag blir mer och mer lik min far. Jag köpte även en Hemingwaybok, tyvärr var det bara andra delen. Har ni sett en del ett av en Hemingwaybok, kontakta mig genast på hansomtrorattdetstårslumpmässigatvåorpåbokomslag@hotmail.com

I morgon åker jag till Stockholm för en intervju på ett företag som ekonomer och ingenjörer gillar, hypotetisk är dock tveksam eftersom det verkar präglas av ”vi är stenhårda och jobbar 80 timmar i veckan” mentalitet. Därför har redaktionen under helgen på egen hand börjat fila på ett eget så kallat projekt, under en av flikarna står det ”Baltikum + tåg”.

Jag har för övrigt ett Hillary For President klistermärke i min plånbok, det sista min chef i USA gjorde innan jag gav mig iväg på nya äventyr var nämligen att sätta det på min bröstkorg och börja härja om hur ambitiös hon är, och hur många timmar hon jobbar. Då frågade vår Office Manager hur hon kunde veta det, då sa hon bara, I know, I know medan hon plockade bland sina spridda pappershögar.

Så jag antar att kontentan av dagens inlägg är att arbetsnarkomani är något som verkar omsluta mig på alla sidor, tur då att jag inte drabbas så lätt.

Nyligen kändes det som i princip alla jag känner lagt ner sina bloggar, och även om hypotetisk förstås inte räds av att hålla fanan högt i träsket av bloggar som handlar om självömkan, tv-kvällar och ofullständiga argumentationstekniker så är det lite roligt att både Jacob och Flo Mo återigen börjat blogga. En har blivit pappa till ett barn, och en annan till en festival som numer kan stoltsera med ”jag kommer att öppna för Riahnna i Stockholm” Adam Tensta.

Bloggarna hittar ni här:
http://eltonochjag.blogg.se/
http://festivalborg.blogg.se/

Dagens artikel är för övrigt ”Co-opting Customer Competence” skriven av Prahalad & Ramaswamy i Harvard Business Review January-february 2000.