fredag, augusti 24, 2007

Bakåt och upp i luften

utsikt över Granada

På internet ska det gå snabbt, några timmar efter en konsert så ska man kunna läsa om den, precis som GP gjorde under Way Out West. Men, eftersom hypotetisk är en av västvärldens kändaste antiestablishmentbloggar, så gör vi det lite annorlunda. Istället för att presentera något nytt så kommer jag nu publicera lite saker jag skrev på flygresan ner till Malaga, för en dryg vecka sedan. Altså, hypotetisk går bakåt i tiden, och upp i luften, för er skull.

Sitter på Sterlings flygplan någonstans över Europa, med datorn i magen och minimalt benutrymme seglar vi sakta ner mot Malaga. Förvånande nog är planet knappt halvfullt, trots en sommar som borde innebära jaktsäsong för bittra arbetare hemma efter fyra veckors regn i en husvagn någonstans i Västsverige. Sterling Magazine är för övrigt en av de bästa ombord tidningar jag läst, bland annat med en stor artikel om svensk musik, även om bandvalen var rätt standard (Shout Out Louds, Jens Lekman, The Sounds osv.). Jag skickade ett mail till Luis och sa att Gud kissade på oss här i norr, han skrev tillbaka att Gud aldrig kissar på Malaga och att jag och min bleka hud borde lagra upp på solskydd. Det låter ju rätt bra det här.

Sista dagarna i Göteborg gick i lugnets tecken. På söndagen brändes inte många kalorier, då jag först kollade på Chelsea – Birmingham, en riktigt konstig match. Chelsea fullständigt körde över Birmingham i princip hela matchen, men ett riktigt turmål av Forsell och en fantastisk enmansprestation av Kapo (Glen Johnson skickades ut till halva priset kön för en West End föreställning) gjorde att det ändå stod 2-2 i halvlek. Men som Chelsea fan var man ändå aldrig riktigt orolig, inte med Malouda, Wright-Phillips och Kalou som fullständigt sprang bort Birminghamspelarna som inte kunde komma underfull med försvarsspelet. Lite mindre slarv av Chelsea och matchen kunde slutat med mycket större siffror. Även om Glen Johnson visade svagheter i det defensiva arbetet så var det ett rörligt, oerhört snabbt och vackert spelande Chelsea, och med poängtapp för United så ser det ljust ut, trots alla skador. Birmingham får det svårt i år, men Kapo visade fina kvaliteter, och svenske Larsson gjorde så gott han kunde på sin mittfältplats.

På kvällen såg vi på Simpsons filmen, riktigt bra, även om jag tycker det blev lite väl mycket slapstick-Home-humor ibland. Jag och Gustav drack världens största drickor, så gör man tydligen i Göteborg eftersom det var enda storleken som fanns.

Måndagen var skärgårdstur med syster och hennes japanska vän. Låg på någon klippa och läste On The Road. På kvällen lagade vi supersvensk mat med köttbullar och kokt potatis. Gustav tände tre ljus med en tändsticka, maxat värre. Japanskan förstod inte alls hur man kunde ha lingonsylt tillsammans med köttbullar. Jag frågade om Japans låga födelsetal (1,26) men fick inget bra svar. Inte heller när jag presenterade The Economist rapport som beräknar Japans folkmängd till 95 miljoner 2050 (126 miljoner nu) kunde hon kommentera. Däremot gillade hon Stars nya skiva.

Jag har också slagit vad med Cheryl om att jag under min vecka i Malaga kommer att se minst 50 katter på gatan, visst borde det finnas en massa lösa katter i södra Spanien,… eller?

Tips på internet lönar sig.

The Economist skriver om två nya newslettersystem där man plockar ut de 20 bästa eventen i stora städer, istället för att i New York magasinet TimeOut ha 500 events att välja bland på en måndag. Conceptet är tydligen extremt framgångsrikt, i USA är det Flavorpill som tipsar trendkänsliga yuppies i städer som New York och San Francisco, medan en europeisk variant hete ”le cool” och bland annat finns i Barcelona och London. Företagen har nu även börjat arbeta med guideböcker för städer och ”le cool” gör till och med en in-flight tidning för det spanska lågprisbolaget Vueling. Frågan är när dessa kommer till Sverige, för visst är Nöjesguiden och DN på stans långa listor av evenemang rätt intetsägande.

Hypotetisk befinner sig för närvarande i Amsterdam där han lever syndigt utan hållbar dygnsrythm eller vitaminer.