tisdag, augusti 07, 2007

Intervjuer

Diplo och M.I.A., och nån snubbe i hatt

Det är någon sorts värmebölja här i Karlstad. Men jag sitter fortfarande i pappas kontor och arbetar/går in på varje websida jag kommer på, så det märks inte så mycket.

Har läst en hel del intervjuer på Pitchforkmedia. Dom är bra, för dom är långa, och skrivna endast som dialog, så det känns som man sitter och lyssnar när två personer för ett samtal. Istället för att tvingas läsa journalistens mer eller mindre långsökta kvasipsykologiska analyser. Idag har jag läst intervjuer med M.I.A, som verkar ha en riktigt grym skiva på G. Hon var helt galen för att Diplo får för mycket credd för hennes debut, fantastiska Arular, och hon skyllde allt på Pitchforkmedia, vilket gjorde intervjun väldigt speciell och konfronterande. Läser (och tittar på en snygg bild på henne) gör ni här: http://www.pitchforkmedia.com/article/news/44529-mia-confronts-the-haters

Andra intervjun var med Paul Banks, som är sångare in Interpol. Det som är intressant med Intrpol är texterna, som folk ofta anser vara provocerande dåliga, och inte sällan helt obegripliga. Så här säger Paul om det:

I don't really get a lot of clarity in my everyday life and my interactions with people. Most things that happen to me aren't very straightforward. They're either vastly confusing, or I realize that I'm inventing whatever meaning I'm deriving from whatever happens and it's filtering through my own indulgent perspective. So nothing is really cut and dry in the first place, so it seems sort of disingenuous of me to act like things are very straightforward when I don't perceive them that way. I perceive everything to be constantly subjective and strange. My version of truth in what I express, it feels like that opaque quality that you're talking about. It's just me being legitimate.

Pitchfork: Do you ever write lyrics and mean nothing at all by them?

PB: No [laughs]. But there are times when some idea just falls from the sky, and I don't exactly know what it means but I feel it. There are times when I've obeyed the purest of indulgences, where I don't even know where the fuck [something] came from, but in a way that will start to make sense to me. And those are even more precious, sometimes, than things I consciously construct. It's mostly consciously constructed, but at times I will obey that idea that falls from the sky.

Här hittar ni hela intervjun: http://pitchforkmedia.com/article/feature/44422-interview-interpol