onsdag, januari 25, 2006

Kanye West - Heard 'Em Say


Jag vet inte om ni brukar kolla på SVT, om ni inte gör det så tycker jag att ni ska börja göra det. Jag tänker kolla sjukt mycket, bara för att en småsvettig gubbe i träningsoverallsjacka från slutet på 70-talet knackade på och tryckte upp en räkning för public service i min rynkiga panna.

Ja tack, eftersom jag är för public service så kunde jag inte säga något, tänkt jag. Hur som helst så är denna lilla historia ganska irrelevant för syftet av den här texten.

Kanye West, ska det handla om. Och nu knyter vi in SVT i leken också, eftersom det var dom som visade en konsert med Kanye i fredag. Och precis som väntat på är ett stycke Kanye med en massa tråkar och blås, helt jäkla otroligt. Det var lite som att flyga genom en jettmotor samtidigt som man delar en milkshake med Gud och Curtis Maylield. Kanye var klädd som en naturlig enternainer, som en politisk medveten kombination av Jay-Z och Robbie. Under en halvtimme drog han igenom helt monumentala versioner av "Touch The Sky", "Jesus Walks" och inte helt oväntat hans hopplöst löjliga genombrottslåt "Through The Wire".

Men.

Allt detta visste ni ju resan, chochen att höra Jesus Walks vinna matchen mot bibieln flera gånger om var ju ändå väntad, det är ju en sån låt. Istället var höjdpukten ett lungt avsnitt, när Kanye sätter herr John Legend på pianot och låter stråkarna vila.
"Heard 'Em Say" som på skivan "Late Registration" gästas av Adam Levin från Maroon 5. Den stannar tiden, om man får säga så. Så det är inte svårare än att ni laddar ner låten eller köper skivan, för det här en låt som gör livet lite roligare och lättare att leva, som en nypressad tidning på söndagsmorgon, när Klarälven försiktigt ryker mot en klarblå himmel.

Vill ni läsa om pop istället så kan ni disikera min recension av Montt Mardié här:
http://www.revolver.nu/album/?article_id=2096