tisdag, januari 10, 2006

The Streets leker på brittisk festival

P3 Live är en trevlig grej, där kan man höra massor av bra konserter, ofta resulterar det i oväntade köp, som sådär i efterhand kan verka lite onödiga, som min Beth Orton skiva som jag köpte efter jag hört henne göra en fantastisk spelning, som P3 Live fångade. Beth är rätt så tråkig om ni frågar mig.

I dag är det The Streets som håller hov i radion, direkt från något lerigt fält på de englelska slätterna har han tagit med sig ett helt band till någon festival. Och visst låter det lite konstigt, att P3 Live var där och spelade in, på det där fältet.
Man kan ju fråga sig hur den ekonomiska politiken på SR fungerar. Eller vi skiter i att fråga det, för vi får ju faktiskt njuta av trevlig musik. Och det är rätt roligt att höra Mike Skinner häckla VIP folket, och skrika "Are We In Machester?" till publikens förtret. Visst är det lite full engelsk pubbkille mentalitet över det hela, men när han lyckas pressa in otroliga versioner av bland annat "Let's Push Things Forward" och "Weak Becomes Heroes" så gör det inte så mycket. Inte mycket alls. P3 Lives konserter kan man lyssna på genom deras hemsida, den hittar ni här:

http://www.sr.se/p3/live/

Missa inte att lyssna i en av de intressantaste artisterna som kommit fram under 2000-talet, och om ni som jag planerar ett impulsköp så rekomenderar jag cdon.com som sääljer båda The Streets skivor för 89kr/st, ruskigt bra skivor är det, så det är ju rätt givet att ni gör den investeringen.

Annars får jag huvudverk av Electrelanes malande på "Axes", men jag kan inte riktigt sluta lyssna på det, det är malande och monotont, lite som när en person som aldrig kan vara tyst håller igång, fast när det gäller Electrelane så är skillnaden att det där malandet låter intressant istället för ett nödvändigt ont för att undvika tystnaden. Mäktigt.