lördag, december 03, 2005

Sagan om Zürich del 2


STARS LIVE PÅ VOLKSHAUS FREDAG 25 NOV
Zürich 05 022.jpg
Originally uploaded by hypotetisk.

Det har blivit dags för andra delen i äventyret på Zürich snötäckta gator, dag två inehåller bland annat intag av tvivelaktiga substanser, en konversation med en tysk skådespelare, och dans dans dans...

Vaknar på en gul soffa, ont i nacken, två rosa kuddar ligger på den stora mattan på golvet, klockan är 11.30. Patrick gör kaffe latte med Illy kaffe i köket, vi äter bröd, ost, och korv. Det känns manligt, och lite medeltidsaktigt också. Vi går ut, solen skiner och Zürich är vackert, vi åker till Universitetet, tar ett litet tåg upp dit, jag tar kort på kyrktorn, rykande skorstenar och en sol. Det är vackert, jag säger att Patrick borde byta kön så att vi kunde ha en romantisk stund tillsammans, han avböjer. Vi strosar runt i gamla stan, går in på ett galleri där man har byggt upp Zürich på 1800-talet, då fanns det vingårdar runt hela staden, nu är det mest hus, Zürich växer, tyskarna kommer hit, i fina bilar och med pengar, fula mustascher.

Vi äter en korv med stark senap, det bränner i näsan, det känns konstigt nog skönt, sköljer ner det med en öl, man måste äta sån här korv med öl säger Patrick. Jag nickar och kollar på klockan, halv fyra, det är ok. Vi går längs Zürichsjön, vi tittar på svanar, tar kort, ser en ensam hund försöka klättra upp i ett träd, den har tovig päls. Det är inte lätt att vara en ensam hund i Zürich tänker jag. Vi går i bostadsområden där dom rika bor, kollar på glänsande advokatskyltar, Patrick pratar om livskvalitet, jag lyssnar, min näsa rinner. Vi tar bussen in till staden. Det sitter en tant i en mörk päls bredvid, hon ser arg ut. Vi går in på en second hand affär, hittar massor med fina Adidas jackor, 70-tal, jag köper ingen. Patrick pratar med expediten, jag försöker se ut som en tysk, hon försöker prata med mig, jag låtsas som om jag inte hör. Det blir lite konstigt, vi går ut.

Tillbaka till Patricks lägenhet, vi handlar mat och köper en korv för 65kr, jag tycker att det är galet dyrt, Patrick blir irriterad och försöker försvara sitt hemland. Vi kokar korven tillsammans med någon form av kålgrej. Patricks syster kommer, vi dricker ekologisk öl, inte så gott. Tiden rinner iväg, vi måste jäkta iväg till konserten, vi går förbi baksidan av en bordell, Patrick visar den hemliga ingången, jag tar ett kort och skrattar. Vi går på konstiga gator men hamnar tillslut på Volkshaus, det är en gammal teater, jag ser en kille med Hot Hot Heat tröja. Stars börjar spela, det är vackert, mycket bättre än i somras i Stockholm, det är kärlekspop när det är som bäst, jag tar jättefina kort, blir glad där jag står med en öl i handen. Tänker att det här är ett tillfälle då allt i livet är precis som man vill att det ska vara, då allt klaffar, eskapism i sin finaste form. Det röks marijuanacigaretter, jag blir yr, svettas, dricker lite öl. Vi springer utan jackor till en bar efter konserten, dricker billig öl, Lyssnar på The Smiths, Patricks syster och jag pratar om studier, Patrick pratar med en full gubbe, han tecknar att han vill att vi ska rädda honom, vi struntar i honom, det blir bråttom, snart ska Madrugada spela. Vi springer, utan jackor, Madrugada har börjat. Det låter som Chris Isaak, sångaren är otrolig, som Weeping Willows men långsammare, Patricks bandkompisar är lyriska, en har köpt en jätteful Madrugada t-shirt, jag säger: Vilken fin t-shirt du har, han blir glad.

Vi tycker att det blir tråkigt efter 20 minuter, rusar tillbaka till baren, vi har bara t-shirts på oss, det känns inte så kallt ändå. Det är Reggae i baren, vi träffar en kompis till Patrick från Tyskland, jag och han pratar om teater, jag frågar om skillnaden mellan att spela teater och film, det är stor skillnad kommer vi överens om, jag vill bli skådespelare, just då. Jag vill stå på en scen, ta emot publikens jubel, jag börjar dagdrömma, Patrick rycker tag i mig, nu börjar Bloc Party snart, det blir bråttom igen, rusar återigen utan jacka, Patrick halkar nästan. Nu är Volkspark fullt, Bloc Party skapar fest, ”Banquet” föder en galning i mig, jag hoppar runt och runt, jag rycker i Patrick, han blir lite arg men jag låtsas inte märka det. Bloc Party inleder spelningen med ”So Here We Are”, det är en av dom vackraste låtarna i år. ”Helicpoter” är ändå galnast, jag vet inte vart jag är, jag studsar, min blöta lugg hamnar i ögonen, Patricks syster dansar, jag ler. Konserten tappar lite tempo i mitten, men dansen fortsätter, Zürich älskar Bloc Party, ”This Modern Love” slår det mesta, när dom klappas in igen spelar dom ”Two More Years”, den är tråkig, jag hoppar ändå.

Efter konserten köper vi öl och dansar, dom spelar mainstreemindie på dansgolvet. Det blir Hot Hot Heat, Blur, The Strokes, Black Rebel Motorcycle Club, The Coral och annat kul, jag sjunger med i varje låt, det känns lite nördigt, men det spelar inte så stor roll längre. Det lukar marijuana, jag är svettig, Patrick är trött. Vi går hem vid halv två, Patricks syster sover på golvet i mitt rum, vi räknar öl innan vi somnar, 10 kom jag fram till, men dom var små. Faktiskt.