tisdag, oktober 07, 2008

Summer Rain



Många kanske inte vet att Anna Ternheim hör till redaktionens favoritartister. Den där My Secret från hennes förstaskiva är en odödlig lite sång i arkivet, och för ett och ett halvt år sen stod jag och Gustav på trägolvet nedanför lilla scenen på Paradiso och andades försiktigt. Jag andades försiktigt i alla fall - Gustav var - om jag inte missminner mig inte riktigt lika förälskad i hennes vemod som jag. Så här beskrev jag konserten på min amsterdamblogg:

På kvällens program stod konsert med Anna Ternheim, slutsålt sen en dryg vecka tillbaka. Tyvärr lyckas jag tappa biljetterna under cykelturen till Paradiso. Jag tvingas cykla tillbaka ända hem, kollar nervöst och svettigt längs vägen, blir nästan påkörd av en spårvagn och två bilar på kuppen. Hittar tillslut biljetterna på trottoaren halvvägs till Paradiso. Känner mig lättad och cyklar till en väntande Gustav. Svettas kopiöst.

Konserten var fin, Anna var ensam med sin akustiska gitarr och spelar alla de bästa låtarna från skivorna. Hennes mellansnack är fint och naturligt, och istället för att som många andra singer/songwriters som försöker lätta upp stämningen genom att skämta lite mellan låtarna, så berättar Anna lite bakgrundshistorier om låtarna. Det är ärligt, rakt, och smart och skapar precis det mervärde som en konsert borde förmedla. Vi lär känna artisten och får veta lite mer hur hon tänkt kring hennes låtar. Att få höra My Secret, som är en av mina favoritlåtar genom alla tider, var förstås oerhört fint.

Nu är Anna tillbaka med ny musik och snart ny skiva. Det låter ganska sorgligt och vemodigt, vilket ju är lite av hennes kännetecken. PSL spelade in henne och låten Summer Rain i en kyrka, det ser ni här ovan. En annan sak som är vemodigt är börsutvecklingen som slängt bort de mesta av mina sparade pengar. Så går det när man satsar på halvkommunistiska ryska oljebolag och Polska industriutvecklare. Nu: Kaffe, nässpray och framtidsscenarioskrivande.

Etiketter: , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

lite svag var jag allt för hon den där Ternheim, men idag tycker jag nog att hon mest är enerverande.

häromdagen satt jag och ett sällskap och lyssnade på Cocoon när jag påpekar att sångaren låter precis som Anna Ternheim, och plötsligt blev det olyssningsbart och vi fick sätt på Glasvegas istället, så kan det gå.

men för all del, lyssna på Anna du.

själv ska jag på konsert med Saybia ikväll, och det är kanske inte så mycket bättre.

6:57 em  
Blogger Patrik Edvardsson said...

gustav: "jag och ett sällskap", haha, du skiver som en pensionerad akademiker. Saybia är riktigt dåliga för övrigt, så jag utgår ifrån att det var annat än musiken som lockade:)

1:49 em  
Anonymous Anonym said...

det är ju när man går in med låga förväntningar man kan bli glatt överraskad.

och så var väl fallet igår.

första timmen var riktigt bra. malande gitarrer, det var alltför länge sen jag gick på en sån konsert. sista 40 blev det dock för mycket.

för övrigt gick jag dit med min svåger, lite härlig bonding män emellan med andra ord.

5:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home