måndag, september 08, 2008

Coffee med Kofi


Så var det äntligen dags för hypotetiskredaktionen att återigen kliva in på en föreläsning. Det fanns en förväntan i duggregnsluften när cykeln styrdes mot Spinhuis och dagens första föreläsning. Där fick vi lite information, lite föreläsning och till sist disktuterade vi hur europeiska medier gestaltat Obamas kampanj och vilken roll internet spelat. Jag gick in med en tungt inlägg där jag hävdade att detta har vållat så stor uppståndelse mycket på grund av alla de pengar som engagemanget i hans kampanj genererat - pengar leder till att man kan marknadsföra sig på mer traditionella platformer och således från hans "virtuella kampanj" medel att synas i traditionella kanaler. Jag var nöjd med min insats och drog mig tillbaka medan vi gick igenom vilka medienyheter som präglat Rumänien, Tyskland och Holland de senaste sex månaderna.

Kort lunch.

Sen ny kurs, handlar om Globalisering och kommunikation, vår lärare fick oss att diskutera hur vi skulle lyckas skapa ett möte mellan World Economic Forum och World Social Forum, inte helt enkelt skulle det visa sig eftersom dom ser Globalisering på totalt olika sätt. Sen fick vi reda på att vår lärare varit speciell rådgivare åt Kofi Annan i FN, han drog en massa anekdoter från hans arbete med honom (bland annat när han sa upp sig för att han vägrade hålla en FN-konferrens i Tunisien om mänskiliga rättigheter). Han blev bland annat skickad till Beirut av Kofi dagen efter 9/11 för att delta i en pan-religiös konferens- Tung kille, känns som att det finns goda chanser att lära sig väldigt mycket av denna herre, han fikade nyligen med Kofi i Genéve föresten, tänk att fika med Kofi, det vore något.

Ikväll är den US Open final försten, 23,00 smäller det, jag och min room mate sitter bänkade med någon sorts sockerkaka och lite rödvin från helgen.

Etiketter: , ,