måndag, september 01, 2008

The healthy and the unhealthy

Min kära kusin uppmärksammade under förra veckan att min livsstil mest verkade inehålla öldrickande på diverese platser runt om i Europa. Det är kanske inte så svårt att förstå när man läser denna blogg. Men, faktum är att jag håller igång ganska bra med joggande, och ikväll ska jag iväg till badmintonklubben med mitt egna racket som Andreas tog med sig.

Den Japanske författaren Haruki Murakami beskriver i ett avsnitt i hans ganska sågade bok What I talk about when I talk about running om vilkten av att vara hälsosam för att kunna hantera artistic creativity, något som han i grunden ser som nedbrytande och ohälsosammt. Jag håller med honom och jag har märkt att jag inte fungerar bra kreativt om jag inte idrottar kontinuerligt. Så, här kommer hypotetiskbloggens egna "moment of zen", för alla er som tycker att måndagar är oinspirerande:

from the start, artistic activity contains elements that are unhealty and antisocial. I’ll admit this. /---/ To deal with something unhealthy, a person needs to be as healthy as possible. That’s my motto. In other words, an unhealthy soul requires a healthy body. This might sound paradoxical, but it’s something I’ve felt very keenly ever since I became a professional writer. The healthy and the unhealthy are not necessarily at opposite ends of the spectrum. They don’t stand in opposition to each other, but rather complement each other, and in some cases even band together. Sure, many people who are on a healthy track in life think only of good health, while those who are getting unhealthy think only of that. But if you follow this sort of one-sided view, your life won’t be fruitful.

Etiketter: ,