torsdag, maj 15, 2008

Grammatik

Stuff White People Like har nu haft över 27 miljoner besökare på sin kvasikulturantropologiska överisk över var vita amerikaner gillar, det är ganska otroligt. När jag upptäckte siten så låg besökarantalet på 4 miljoner, nu har dom fått bokkontrakt och jag kan tänka mig att en hel del TV-program försöker knyta dem till sig som manusskribenter. Senaste posten handlar om hur ”white people love grammar” och det här stämmer utan tvekan på många svenskar också. Jag, som faktiskt drivit den här bloggen ända sedan december 2004, då jag bodde i studentkorridor i Örebro och försökte hålla koll på Mando Diaojuniors i Sugarplum Fairy som jag intervjuade i vår lilla radiostudio, vet hur irriterade människor kan bli av språkliga fel. Jag, som räknar mig själv som 42% ordblind är förstås en tacksam måltavla för dessa människor, jag kan exempelvis se Engwar sitta i sin lägenhet och blinka lite extra (inte för att han blir tårögd av min vackra prosa, utan för att hans matematiska hjärna hittat amatörmässiga strukturfel i texten) när han återigen tvingas se ett särkskrivet ord i någon av mina texter. Samtidigt tycker dessa människor, precis som White people bloggen påpekar, att det är oerhört kul att korrekturläsa. Detta fascinerar mig.

En gång skickade jag en musikrecension till Engwar, tillbaka fick jag ett extremt utförligt arbete, där flera källor till och med hänvisades till för att ge hans argumentation tyngd. Samma sak med min syster som älskar att sitta med olika sorters färgpennor och hitta fel i en text, ibland beundrar hon hennes verk efter att hon är klar, som om det är konst och inte fel hon identifierat. Cheryl satt två timmar med en akademisk text som min pappa skrivit en gång, enligt henne för att göra ett bra intryck på mina föräldrar, men jag vet att även hon finner extrem njutning i meningar skrivna enligt språkets alla regler. Ofta önskar jag också att jag var så dedikerad, men mitt skrivande bygger så mycket på inspiration, och den brukar tyvärr sina ganska snabbt när det blir dags för korrekturläsning. Här hittar ni posten om grammatik: http://stuffwhitepeoplelike.wordpress.com/2008/05/12/99-grammar/

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är därför vi är som Ying och Yang!

4:10 em  
Anonymous Anonym said...

På ett bra sätt alltså :-)

4:12 em  
Anonymous Anonym said...

lämnade in två rapporter på sammmanlagt åttionånting sidor igår. så jag har haft korrekturläsningsfestival här de senaste dagar. en skön känsla.

7:34 em  
Anonymous Anonym said...

Kul ämne, men känner mej hopplöst efter när ord som "kvasikulturantropologisk" används. Har aldrig,med all säkehet någonsin använt kvasikulturantropologisk , och troligtvis inte dedikerad heller. Måste höja mitt vokabulär i min vardag..

9:53 em  
Blogger Patrik Edvardsson said...

Personliget tycker jag att det är jättekul att jag skrev "särkskrivet" istället för "särskrivet", helt oplanerat:)

Anders: Du har rätt, detta är en blogg för människor som söker bildning och vokabulär!

11:34 fm  

Skicka en kommentar

<< Home