tisdag, maj 13, 2008

Filip och Fredrik hittar formen

Från kundinvolvering i tjänsteutveckling till rapporter angående ökat resande inom kollektivtrafik, så ser min arbetsförändring ut. Jag har skapat en polkagrisinspirerad tabell i Excel för att fira denna förändring.
Igår kollade jag lite på High Chaparall, och jag som faktiskt började skriva av Filip och Fredrik efter att jag sett några delar av deras 100 Höjdare i USA blev väldigt imponerad. Mötet med den bizarre komikern/skådespelaren Andy Dick var fantastiskt. Andy var portad från varje bar "in the Valley", han kissade vid Filip och Fredriks bil, slog hål i sin vägg och spottade Filip i ansiktet. Bakom alla de här mer eller mindre galna upptågen fick vi möta en människa som vägrar att kompromissa, som är uttalat bisexuell, som blev bortadopterad som barn som antagligen är alkhoholist, och vars humör vilt pendlar mellan glädje och sorg. Som Filip och Fredrik noterade så passar han ju egentligen inte alls in i Hollywood, som ju är ett ganska konservativt område, i alla fall på ytan. Filip och Fredrik, som har en fantastiskt förmåga att möta, respektera, och få personer som Andy att vara trygga i sig själva, pendlade mellan seriösa frågor och Abba covers, och dom lyckades hitta en balans i programmet, vilket verkligen kräver sin man. Det var kul att se Filip och Fredrik i sitt rätta element igen.
Dagens lästips är den här artikeln i the New Yorker som knyter an till Barry Schwarts bok "The Paradox of Choice", en bok som faktiskt påverkat min syn på livet, val och konsumtion ganska kraftigt. Christopher Caldwell går igenom några av Schwartz idéer på ett tydligt sätt i den här artikeln från 2004, även om hans slutsatser inte riktigt håller.
Tänkte på Schwartz boken efter den här ( http://bigtalkstrangewalk.blogspot.com/2008/05/rich-person-is-he-who-has-enough.html ) artikeln, som i sin tur anknyter till en DN-artikel från i söndags som handlade om hur man kan påverka sig själv till att bli lyckligare. Big Talk Strange Walk är för övrigt min favoritblogg just nu, kolla gärna in den.