tisdag, maj 27, 2008

10 låtar att jogga till


Pharrell älskar att gå utan t-shirt, han gör bra musik att jogga till också

Vad många inte vet är att man kan fråga hypotetisk en massa saker. Kunskapen på denna blog och dess extensiva nätverk är sannerligen storslagen. Jacob uppfattade denna kunskapskälla och undrar om 10 bra låtar att jogga till. Självklart ställer vi upp med sådan information. Jag har ju en spellista på min Ipod som heter ”springa”, här är 10 låtar man hittar på den.

Jay-Z – Roc Boys (And The Winner Is…)
Medeltempo, men Jay-Zs flow och den där ettriga trumpeten har grymt driv, finns inget bättre än att känna sig ghetto när man springer, lite Rocky-springer-upp-för-den-där-trappan kännsla. Springa är mycka attityd, precis som Jay-Z. Och flow, springa är flow, också precis som Jay-Z.

Spank Rock – Rick Rubin
Det här är en så sjukt bra låt! Schysst tempo, lite cow bells, kaxig rap, handklapp och det låter som en massa neonfärg, electro, födelsedag och ja, den är outstanding att springa till, gärna medan man lufttrummar i takt med cow bell ljudet. Spank Rock är över huvudtaget fantastiska.

N.E.R.D. – She Wants To Move
Upploppslåt. Rumlande trummor, gitarr och den där refrängen som är bättre än anabola. När Pharrel skriker ”girl” så är det bara att spurta, sexuellt laddad text, vilket jag tycker är bra när man springer också, det ska vara lite svettigt och så.

Phoenix – Second To None
Gitarrindie när den är som allra bäst, bra driv i gitarrerna, tempostark refräng med energiska trummor som automatiskt flyttar benen lite snabbare, hela skivan It’s Never Been Like That lämpar sig faktiskt för löpning.

Cut Copy – Lights and Music
Elektronisk musik är ju bra att springa till eftersom det finns ett bra beat, Cut Copy är ju grymma och det här är en bra låt att springa till, finns flera på skivan In Ghost Colours.

The Hives – Hate to say I told you so
Min all time classic springa låt. Den här är livsfarlig, spelar du den för tidigt så springer du slut på dig själv, men på slutet, åh, då är det som att sätta på autopiloten och flyga hem, sjukt bra driv!

Jens Lekman – A Sweet Summers Night On Hammer Hill
Återigen visar jag min trumpetkärlek, det här är kanske min favorit bland Lekmans alla guldkorn till låtar, med sin livekostym, busiga sång och kärleksrusiga stämning är det en hyllning till alla sommarnätter, och till löpning!

The Killers – When Your Were Young
Feta gitarrlåtar gillar jag att springa till, The Killers har en hel del sånt på lager. Den här är nog den bästa, stora gitarrer, överdrivna känslor, sprakande refräng och rena rama shlageravslutningen.

Lo-Fi-Fnk – Change Channel
Knastrigt minimalistisk electro med ettrig melodi som jag aldrig slutat lyssna på. Det ryktas att Kajsa har 20 remixer av den här låten, jah har hört några av dem, men fastnar alltid för orininalet, en av mina all time electropopfavoriter. Vill du ha en grym remix med hip hop så kolla in Lo-Fi-Fnk vs. Young Dro – Shoulder Lean.

Interpol – Heinrich Maneuver
Attityd är som sagt viktigt i joggingmusik, och när Paul Banks inleder med bittert spydiga ”How are things on the west coast” sitter det perfekt, speciellt om man bott på The West Coast. Grymt snygg låt, och hela Out Love To Admire är bra att springa till om man gillar ettriga gitarrslingor, jag springer grymt bra med sånt i öronen.

Sådär, 10 låtar att springa till, om det någon annan som har några livsviktiga frågor som hypotetiskbloggen kan hjälpa till med, tveka inte att fråga, vi utför dock inga hushållsnära tjänster och vägrar att spela Kubb.

9 Comments:

Blogger Bloggkollektivet said...

Fan va grymt. Skulle ha behövts tidigare idag, riktigt segt i spåret alltså.
Jag ska hur som helst genast springa iväg och "köpa" låtarna.
/Jacob

9:51 em  
Blogger Bloggkollektivet said...

Och ja, jag återkommer såklart med en recension på den hypotetiska jogginglistan.
En personlig favorit är annars: Promoe - Long distance runner från skivan med samma namn.
/Jacob

10:07 em  
Blogger Patrik Edvardsson said...

Jacob: Det ska bli spännande att höra hur det går, ska kolla upp den där Promoe låten, väldigt länge sen jag hörde den.

9:27 fm  
Blogger Bloggkollektivet said...

Lyckas inte att hitta någon affär att "köpa" Jens Lekman och Lo-Fi-Fink. Kan oraklet hypotetisk hjälpa mig?
/Jacob

8:14 em  
Blogger Patrik Edvardsson said...

Jacob: Det kan kanske komma några presenter på broderjacob mailen under kvällen.

10:31 fm  
Blogger akjalam said...

JAg joggar inte längre för det sliter så på knäna.
Jag går nmera raskt.
Är det någon skillnad på jogga och gå musik tycker ni?
Pierre
http://www.elorama.se

2:25 fm  
Blogger Bloggkollektivet said...

Ja, om du ska gå kan du lika gärna lyssna på P1 som på N.E.R.D.

12:41 em  
Anonymous Anonym said...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu

10:45 em  
Anonymous Alexandra said...

Tack för tipsen! Letade efter den perfekta joggingmusiken och hittade dig :)Blev inspirerad. Min favvo att jogga till är Maskinen.

8:40 em  

Skicka en kommentar

<< Home