söndag, maj 18, 2008

Brittiska kids

Brittiska popsnören: En blandning av 60tals estetisk och mid90s romantik, ungefär som i Sverige altså.

Det är inte helt enkelt att förklara storheten med Cajun Dance Party, det är ju liksom inte så unikt, eller nyskapande det här. Men jag, som egentligen inte lyssnat så mycket på brittisk gitarrpopindie sen Razorlights debutskiva, har helt kärat ner mig i dessa brittiska teens. Cajun Dance Party har en ungdomlig energi som packas in i trallvänliga låtar, ibland är det lite Camera Obscuranostalgiskt, ibland Halpoppigt, andra gånger sjukt mycket som The Kooks (speciellt sångaren), och frågan är väl vad som egentligen gör just det här bandet värt att kolla upp? Jag har själv lite svårt att sätta fingret på det, och de recensioner jag läst verkar också ha det, folk gillar det och ger det helt ok betyg, men eftersom det är svårt att motivera varför så blir dom heller inte så sönderhypade. Det är nog bra egentligen.

Cajun Dance Party har lyckats förena många element av brittisk popmusik, längtan, sprittande gitarrmelodier, starka refränger, ungdomligt löjliga texter med starka låtar, som har egna karraktärer och liv samtidigt som dom skapar en väldigt bra helhet. Ett band som vid första anblicken kanske låter som en klon, men som växer sig väldigt stark.

Här kan man ladda ner en av de bästa låtarna från skivan Colourful Life: the Hill, the View, the Lights helt gratis:
http://www.cajundanceparty.com/news/

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Din blogg är så väldigt bra tycker jag.

7:13 em  
Anonymous Anonym said...

Vad hände egentligen med
Hypotetisk Fuck Your Brother Soundsystem??

7:49 em  
Blogger Patrik Edvardsson said...

hanna: Tack så mycket, vad glad jag blir:)

anders: Det är en sorglig historia, debuten frös inne, men det är möjligt att något föds under hösten i Amsterdam, ingen vet riktigt just nu. Om det händer kommer du att höra om det dock, var så säker!

8:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home