måndag, november 12, 2007

Fredag i ett garage


Jag bytte om, snabbt, och sprang ner mot L-line som skulle ta mig till festen. Får reda på att den inte går efter klockan nio, måste istället ta en buss, ingen vet var bussen går ifrån. Tillslut säger en busschaufför att jag kan hoppa på hans buss, jag går av vid Civic Center, tar en extra tunnelbana som går till gaykvarteret Castro, där sitter jag, med en massa latinos som har vattenkammat hår, tighta Jeans (det har iofs jag också) och pikéskojortor med alla knappar knäppta. Går av vid Castro, och hoppar på ytterligare en buss, vi åker upp runt Twin Peaks, jag frågar en tjej om hon vet var det är jag ska, hon säger att jag kan följa efter henne. Bussen stannar och vi springer för att precis hinna med en spårvagn. Vi pustar, efter några minuter säger hon att jag ska av.
Jag ringer April (som bjudit mig), hon säger att det bara är en massa killar på festen, jag säger att jag är på hennes gata. Jag kommer till festen, 5 svarta killar i amerikanska fotbollströjor står och hänger vid grinden, April kommer och drar in mig på festen som hålls i deras garage, hon presenterar mig för 20 personer, minst. Vi går upp för en trappa, en tjej ramlar och spiller hela sin öl på en tjej som står bredvid mig. Vi fortsätter upp till en lägenhet full med människor och marijuanarök. Den ljusbruna heltäckningsmattan flyter ut i all rum utom köket. Jag får ett glas, blir introducerad för fler människor, någon tjej gillar min t-shirt, jag säger tack, känner mig fortfarande lite full efter vinet jag drack med Lynn innan festen. Vi går ner igen, till garaget, April fyller mitt glas med öl från en Keg, det finns ingen musik men några snubbar står och spelar listhip hop på en DVD som är kopplad till en TV, det låter förskräckligt. Ser en ensam kille som står och dricker från en flaska med en brun tillskrynklad papperspåse runt, jag presenterar mig. Han är poet, med tydliga alkoholproblem, jag säger att han är en yngre version av Charles Bukowski. Vi pratar om att skriva, om kraschade förhållanden och och cyklar utan bromsar. Vi går till baksidan och röker en cigarett, han spelar en låt för mig på sin Iphone, jag säger att det låter som Red House Painters och han blir glad för det är ingen som sagt det tidigare. Vi dricker mer, jag föreslår att han ska lyssna på José Gonzalez, han går upp till övervåningen igen. Jag står kvar på innegården och kollar på stjärnorna och mår bra, några långa killar kommer ut och tror att några spelar Craps, det mest ghettoaktiga spel som finns, innefattar tärningskastande, gärna på cement in ”the hood”. Jag frågar om inte Craps är lite 1993, jag menar jag har sett videon till Regulate med Warren G, är det inte 15 år för sent? Dom tycker att det är skithäftigt att jag vet vem Warren G är. Jag förklarar hur ”down” jag var med hip hop under den tiden. Jag går upp till övervåningen, någon tjej har spytt på April, hon har bytt om. Jag tar ett glas och tigger till mig en massa Jägermeister, försöker dricka det som en drink, det är avskyvärt. Någon kille som jobbar på the Sheriffs Department gör något som endast tyskar brukar göra, nämligen att hylla det svenska försäkringssystemet. Jag säger att det är bra men vore svårt att genomföra i USA.

Tjejen som gillade min t-shirt kommer fram och säger att hon gillar min t-shirt. Jag säger tack. Hennes kompis kommer in i rummet, hon vinglar på sina små flipflops och hennes stora Hood med Cal loggan ser smutsig ut. En hårdrockare som turnerat i Holland får reda på att jag bott i Amsterdam och har en lång utläggning om hur han rökte en halv meter lång joint på en coffeshop i Utrecht bara för att visa att han minsann inte var någon turist. Sen hade han en lång utläggning om hur fantastiskt Christiania var i Köpenhamn, jag sa att dom har stängt ner det, men han sa att det bara var en myt.

Rökte en cigarett med en kille i Carolina Panthers tröja, festen började tunnas ut, mitt Jägerglas var tomt. April gick runt och sa hur mycket hon gillade alla, och frågade mig om hon trodde att två personer på jobbet hatade henne, jag sa att det gör dom säkert inte. Några omgångar senare satt jag och halvsov i en soffa. En tjej satt och bytte låt var 30 sekund, när Mr. Me Too med Clipse kom på beordrade jag henne att inte röra kontrollen. Jag hyllar Kanye West för mig själv, ingen verkar gilla honom, jag blir lite irriterad. Dricker en Corrs Light, den är blaskig.

En beställd pizza kommer, jag bjuder in mig själv och tar tre bitar. Pizzan låg bredvid en tjej som sov, en stor tjej försökte boka halva pizzan genom att fingra på bitarna, jag åt girigt. April kom med en filt och sa att ”you’ll need it”, eftersom jag inte hade en aning om var jag var, förutom att det var långt hemifrån godtog jag det. En tjej som också sov över snodde glass från frysen, vi åt den tillsammans medan vi kollade lite på Swingers, klockan var fem. Hon frågade om jag ville att hon skulle köra hem mig i morgon, jag ifrågasatte hennes pålitlighet i trafiken i mitt huvud, medan min mun sa: sure.

Vaknade upp halv nio på golvet, April kom in och tyckte att det var jättekul att jag sovit med mina skor på. Jag försökte förklara att jag trodde att det skulle bli kallt, jag gick ut till köket och tog ett glas vatten, det luktade spya och lite Jägermeister. Jag bjöd på halstabletter innan jag förklarade att jag nog borde ta spårvagnen hem, speciellt med tanke på att tjejen som skulle köra mig såg ut som en kvinnlig version av Pete Dorthey där hon låg på golvet i en hög av kuddar. Tog L-line till Powel Station, gick upp mitt i lördagens shoppinghets Downtown, gick hem, tog en dusch, åt lite, somnade, klockan kvart i tre fick jag ett SMS från Lynn där det stod ”Are U ok?”. Jag skrev att jag precis vaknat, han skrev att det fanns kaffe, jag skrev ”cool, thanks”.
På tisdag och onsdag spelar Stars här i San Francisco, det är väldigt slutsålt. Jag har dock gjort det till mitt mission att komma in.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Otroligt underhållande. Det enda som denna berättelse saknade är sex.
/ Jacob

2:28 em  
Anonymous Anonym said...

Agreed. Jävligt välskrivet.

3:03 fm  
Blogger Patrik Edvardsson said...

Jacob: Det enda som Patrik saknade var konstigt nog också, sex.

palm: Edvardsson bugar och tackar.

4:02 fm  
Anonymous Anonym said...

Det låter som ett typiskt american house party. Lynn verkar snäll. Du äter väl ordentlgit med vitaminer?

7:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home