onsdag, september 19, 2007

sträckning


Jag har sträckt mig i skulderbladen (se bild) eller nått konstigt, efter en cyckeltur model längre, så det blir inget skrivande om den där serien idag, istället bifogar jag lite text om gårdagens fotboll som jag skrev av mig direkt efter Chelsea matchen:


Ett disciplinerat Rosenborg lyckades hålla 1-1 mot Chelsea på Stamford Bridge. Hypotetisk såg matchen i TV-soffan och följde med allt större frustration Chelseas problem med att göra mål. Rosenborg spelade taktiskt bra, höll ihop laget, markeringsspelet var lysande och svenske före detta Djurgårdsbacken Mikael Dorsin plockade bort Joe Cole, mycket imponerande. Det var som väntat Chelsea som höll i både taktpinne och bollinnehav under hela matchen, Rosenborg bröt igenom ibland och visade upp stor självsäkerhet i den få anfallen, även om de inte skapade speciellt mycket mer än det mål det gjorde.

Chelsea strödde Chanserna runt omkring sig på halvtomma Stamford Bridge (endast 25000 såg matchen, sämsta publiksiffran på fyra år), i slutet var det mest Essien som sköt, sprang och passade, vilket störde uppbyggnadsspelet och endast resulterade i att Mourinho stod och gestikulerade på sidlinjen och skrek ”miiiikel!”. Scheva, som var osynlig i första halvleken kom in mer i andra halvlek, och nickade även i 1-1 målet efter ett snyggt inlägg från Malouda. Fransmannen Malouda hörde till de bästa Chelseaspelarna, tyvärr var hade han dåligt med hjälp. En stor del i problemet låg i att Kalou var den enda riktiga spjutspetsen, eftersom Sheva rörde sig över stora ytor. Och Joe Cole, han fightades mot Dorsin. Kalou har många kvaliteter men någon målskytt är han inte, vilket blev väldigt tydligt i den här matchen.

I andra halvlek blev Rosenborg allt mer tillbakapressat och Chelsea hade två bollar i stolpen, plus flera farliga skott utifrån, samt bra nicklägen för både Alex och Terry. Men precis som i de senaste matcherna så har Chelsea otroligt svårt att sätta sina chanser, och det tidigare effektiva passningsspelet störs av mängder av misstag och slarv, även om det var bättre i andra halvleken. Rosenborg gjorde dock sitt livs match och även om Chelsea borde vunnit matchen så visade Rosenborg att laget trots allt kan plocka poäng av lagen i gruppen. För Chelseas del finns det mycket att arbeta på inför söndagens match mot Man Utd, ett positivt besked var dock att Beletti gjorde en riktigt bra match på sin högerkant, men att skapa nästan 30 målchanser och göra ett mål kommer inte att hålla på Old Trafford.


I morgon hoppas jag att formen är bättre och då ska ni få läsa om den där serien.
Föresten idag fyllar Gustav "g-string" Sandin år, det firar hypotetisk med en burk Cola Light. Hurra! Hurra! Hurra!

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

g-string, va?

det där brukar grabbarna på willys-golvet köra. är du stolt över att köra samma sak?

8:28 em  
Blogger Patrik Edvardsson said...

g-string-gustav: mycket stolt, du vet väl att min arbetarklassromantiska sida alltid varit stark, uppskattar även att du anger "g-string-gustav" som ditt eget namn, jag tror jag är något på spåret här:)

10:55 em  
Anonymous Anonym said...

pfft, är det nån som är arbetare här så är det jag

12:53 em  
Blogger Patrik Edvardsson said...

Gustav: Precis, det är därför jag måste romantisera om att vara arbetare, medan du faktiskt är arbetare på riktigt, skilladen är: stor.

5:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home