fredag, december 10, 2004

Årets låt 2004

the go! team.jpg


Det såg länge mörkt ut men till slut letade sig The Go! Team fram till mina högtalare och så var det bara att kapitluera. Årets låt heter "The Power Is On".

Inledningen låter som någon Destinys Child låt jag glömt bort namnet på, en ryckande elgitarr som snart släpper fram en musikalisk resa som lämnar mig med ett fånigt leende på läpparna, lite som att bli överkörd av flygande orkester. The Go! Team blandar handklapp, trumpet, störigt enkel pianogång och kaxig rap. Det är massor av ljud som blandas med en melodi som slår till dig på kinden och kräver att du lyfter din otränade bak och ger dig an lite okontrollerad dans. The Go! Team bjuder upp till en soulfest med hårda trummor och en refräng som påminner lite om Rapport vinjetten. "The Power Is On" föder drömmar, ger tillbaka hoppet på att musik faktiskt kan överraska och som blandar det mest skilda influenser i en välsmakande soppa. Det är årets bästa låt för att den gav mig precis den dos av vansinne jag behöver.

The Go! Team, jag tackar er förevigt för detta.

Andra fantastiska låtar som lät hormonerna cirkulera lite extra mycket under året:

Tv On The Radio – Starring At The Sun
Ed Harcourt - This One's For You
Kanye West – Jesus Walks
Air – Venus
Sondre Lerche – Two-Way Monologue
Raphael Saadiq – Grown Folks
Alicia Keyes - If I Ain't Got You

Sen kan jag även medela att The Kills är tillbaka med ny musik, "The Good Ones" mullrar mer än skriker, fast dom sträcker fortfarande upp ett fuck you finger till allt som har med glamour att göra. Precis som dom ska altså...