torsdag, december 16, 2004

om Supersize Me, dollar och covers.

Kollade på dokumentärfilmen Supersize Me i förrgår och bestämde mig för några timmar att inte äta snabbmat någonsin igen. Jag ställer mig något tveksam till min nyfunna aggressivitet till hamburgare och friterade tillbehör, men visst är det kanske dags att trappa ner, även om jag själv inte ser mig som en storkonsument. Det är dock en fantastiskt intressant film som alla borde se , den gav mig även chansen att upptäcka ett av Curtis Mayfields guldkorn, låten Pusherman, det är fantastiskt vilken soul den mannen kunde krama ur sig… den som söker finner.

Pusherman alltså, det är låten ni ska införskaffa här näst…

Eftersom dollarn gör sitt bästa för att locka över mina fåtaliga svenska slantar över Atlanten så lever jag just nu farligt nära fattigdomsgränsen. Från cdpacific har följande skivor beställts:

Broken Social Scene – You Forgot It In People
Sage Francis – Personal Journals
Red House Painters – Songs For A Blue Guitar
Razorlight – Up All Night
The Natural History – Beat Beat Heartbeat
Longwave – The Strangest Things
Josh Rouse - 1972

Allt detta godis för 530 kronor… förutom detta gjorde det även en beställning av en Wilco t-shirt och deras dubbelskiva Being Here, så om du hittar mig i närheten av ett soppkök så kanske det inte är en slump.

För er som befinner er i New York på nyårsafton (för ni som ska det så informera inte mig om detta då min avundsjuka skulle kunna innebära diverse våldshandlingar) så tipsar jag om ett besök på Madison Square Gardens där Wilco, Flaming Lips och Sleater-Kinney bjuder upp till dans. Kanske får ni höra Flaming Lips omtalade cover av Seven Nation Army till och med.

För er som undrar vilka Wilco är så säger jag, ladda ner ”Ashes Of American flags” och låt er svepas med i Jeff Tweedys sorgliga stämma. Det är något jag ägnade hela måndagskvällen till när jag egentligen borde ha studerat kvantitativa analysmetoder. En av de största stunderna under året i musikväg var när jag i somras såg Jeff Tweedy sjunga denna låt några veckor efter att han kommit ut från ett rehabiliterings center där han vårdades för missbruk av antidepressiva piller. Då var det gåshud…

”I want a good life with a nose for things, a fresh wind and bright sky”
Wilco – The Ashes Of American flags

2004 års bästa covers
Iron And Wine – Such Great Heights
Cover av The Postal Service låt med samma namn, den här låten finns med på soundtracket till filmen Garden State (tack Trötter för att du uppmärksammade mig på soundtrackets förträfflighet). En lugn pianoballad med viskande sång som leder tankarna till Kings Of Conveniences.

Anna Ternhem – Shoreline
Broder Daniels mastodont hit strippas ner till bara piano och sång, Anna Ternhem ger låten ett helt annat utryck och berövar den på desperationen. Istället får låten en rak tillbakablickande känsla utan all den desperation man nästan önskade att Broder Daniel inte längre lekte med längre. Fantastisk powerpop blir nästan lika fantastisk pianoballad.

José Gonzalez – Love Will Tear Us Apart
José fortsatte I år att ge ut lågmälda covers med sitt egensinniga gitarrspel som bas. Jag hörde den här låten flera gånger live förra året och gillade den mer och mer för varje gång. Han gör inte en lika omvälvande process med den här låten som med Heartbeats men lyckas som så ofta förr att ge låten en ny dimension med sin rogivande röst och känsliga gitarrspel. Låten finns på epn Remain.