tisdag, januari 18, 2005

Carla Bruni, för stressade människor

carla bruni.bmp
http://www.hifi.nl/gfx/carla-bruni-2.jpg

Det är mycket ibland. Livet springer på och på något sätt så ska man själv hänga med i det furiösa tempot som ibland uppstår. Det är uppenbart att jag har snarat mig in i lite för många uppdrag på Universitetet. Folk pratar om hur ambitiös jag är, det låter ju jättekonstigt, jag sitter ju mest hemma och lyssnar på musik. Hur som helst så har de senaste dagarna sprungit iväg och jag har knappt lyckats stanna upp och hämta andan. Jag vet inte om man ska gråta eller skratta när man känner sig utbränd efter två dagars arbetande med diverse saker…

Hur som helst så var det som vanligt ett stycke musik som fick mig att koppla av och sjunka ner i min missfärgade kontorsstol. Som vanligt var det en lugn låt… men ovanligt nog var den på franska. Eftersom mitt involverande i radion innebär att man får tag på massor av rolig musik som man annars skulle ha missat så hittade jag Carla Bruni på en sampler (The V2 Music Alphabet) från skivbolaget V2. Musiken påminner lite om Sophie Zelmanis senaste alster, vacker och varm gitarrmusik med lugna stråkar i bakgrunden. I mitten är Carla Bruni, med en röst som förmedlar både hopp och längtan, trots att jag inte har någon aning om vad hon sjunger. Men det låter som om hon sitter i en vacker park i Paris när träden just bestämt sig för att klä sig själva i vackert gult och orange, där vandrar nyförälskade par sakta hand i hand vid Seine. Hennes franska dansar försiktigt fram på den lugna musikmattan och under 2 minuter och 44 sekunder så står livet på hold. Låten heter ”Auelqu´un m´a dit”, försök hitta den om du också känner att du behöver en paus.

Tänkte försöka att uppdatera min sida lite oftare från och med nu, tänkte t.ex. lägga upp låtlistor från mitt radioprogram Black Rooster som sänds på Örebro Universitets studentradio, mellan 15-16 på torsdagar är det du som lyssnar och jag och Jacob som spelar. På torsdag är det tema liveskivor då du kan se fram emot band som Oasis, The Roots och Radiohead bland annat.

I dag fick jag nya Radio Dept. Ep:n, recension på den kommer till helgen. Då får ni även läsa om senaste släppet från Trail Of Dead, ”Worlds Apart” som släpps i slutet av januari. Bandet kommer även till Skandinavien för en kortare turné. För mer information gå in på Lugers hemsida, www.luger.se

23 februari Göteborg, Sticky Fingers
24 februari Malmö, KB
25 februari Oslo, Rockafeller
26 februari Stockholm, Mondo
27 februari Helsingfors, Tavastia
1 mars Köpenhamn, Loppen

Annat som värmer i snålblåsten
The Office Julspecial (TV serie som nästan fick herr Edvardsson att fälla en tår i Söndags)
Trail Of Dead – Worlds Apart (kommande cd)
Bloc Party – Helicopter (cd-singel från kommande albumet Silent Alarm)
Kelis feat. Andre 3000 – Millionare (lyckat samarbete mellan no-anger-management-bruden Kelis och klädvirtuosen Andre 3000)
Embee feat. José González – Send Someone Away (Looptroop dj möter den nylonsträngarridande Göteborgaren och det hela utmynnar i en sån där perfekt låt som man vill höra en söndagsmorgon när solen skiner och huvudet inte lider av gårdagens händelser)