lördag, december 27, 2008

2008 del 3

2008 innehöll mitt livs bästa pudersnöåkning i Bad Gestein, den hade en vårdag i Salzburg som visade hur vacker världen kunde vara, det var att återvända till Paris och att falla handlöst för hur vacker staden är, och utsikten från Sacre-Coeur i duggregn och en promenad i Pierre Lachaise, det var att se våren komma i Stockholm på Trädgården och gå hem i morgonsolen upp längs Kungsholmens norra strand. Det var morgonsol vid Rheinfloden efter en natts dansande på jazz och popklubb i Düsseldorf, det var sommarpicknick i Vondelpark med livejazz i bakgrunden, det var fint samtal på Het Brouwerij 't IJ en lördagseftermiddag i västra Amsterdam.

2008 var ett extremt dåligt år för min ekonomi och min tro på Polska och Ryska aktiefonder, det var året jag tappade min kamera på tåget mellan Bryssel och Paris, det var året då jag glömde en kasse fina böcker på gatan i Amsterdam som jag precis köpt för 50 Euro, det var året jag betalade 1565 Euro från egen ficka för min utbildning, det var året jag betalade 4000kr i månaden för ett 10 kvadratmeter stort rum, det var året jag betalade 200 Euro för att spela i ett innebandylag i högsta ligan i Holland, det var året jag spenderade 600 kronor på en piké från Fred Perry och resterande del av året känna att det var en tvivelaktig investering, det var året jag tjänade pengar i fem månader och lånade från CSN de resterande sju, det var året då mina 5 år gamla hörlurar gick sönder (50 Euro).

2008 var också året jag fick en cykel gratis från Ben när han flyttade till Prag, det var gratis boende i sex månader totalt, det var ytterst få resor som inte involverade en flytt, det var mycket cykelresor till Lidl för billig mat och vin, det var middagar hemma istället för ute, det var väldigt få klädinköp, det gjordes inga dyrare inköp av elektronik eller dyl, det var billiga konserter, det var en gratisresa med snowboardåkande i Alperna, det innehöll sparsamt med biobesök, sparsamt med inträde på dyra klubbar, och en försäkring som täckte mig när jag cyklade in i en bil.

I morgon åker jag Into The Wild, eller Sälen, som andra kallar det för. Redaktionen önskar alla läsare ett gott nytt år, den 1 Januari presenterar vi 2008års bästa skivor, det vill ni inte missa kan jag lova, som enda lista i västvärlden innehåller den inte skäggmännen i Fleet Foxes.

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

2 Comments:

Blogger Ellinore said...

Varför står det "Bli som din kusin" på min motivationslista?? Jag tror jag börjar ana.... Elli vill ha lika stimulerande tillvaro som Putte!

8:45 fm  
Blogger Patrik Edvardsson said...

Ellinore: Jag tror faktiskt inte att det är något att eftersträva. Mitt liv ser mycket mer harmoniskt ut på papper än i verkligheten, den stimulerande tillvaron kostar på, men det vet du nog redan, inte så illa att sitta i Wisconsin heller försten. Gott nytt år!

8:59 fm  

Skicka en kommentar

<< Home