onsdag, december 05, 2007

It's almost always sunny in San Diego





Hypotetisk landade på SFO, med ett skrynkligt nummer av Paste Magazine och Bo Kaspers Orkester i öronen. Måndagen spände sina muskler och helgens dekadens kastade sig mot min panna. San Diegos klarblå himmel byttes mot San Franciscos spridda moln, Eriks bäddsoffa byttes mot min för stora dubbelsäng. Somnade på Bart in mot stan, käkade en snabb lunch på Westfield, gick hem och satte på mig kostymbyxorna, bytte skor, kokade kaffe, åkte till jobbet. Meryl var stressad och jag fick jäkta ihop måndagens rapport, lyckades göra lite fel när jag skulle uppdatera tabellerna till december månad, det blev lite dålig stämning. April var maxad som vanligt och gick igenom sina killproblem och helgens drinknota på $100 när vi tog lite luft vid tre. Sista timmen somnade jag nästan, gick och handlade, tränade, läste, somnade.

Långhelgen i San Diego bjöd på det mesta. Efter att Erik i kortärmad skjorta hämtade Patrik med vinterjacka sp torsdagskvällen så bar det av mot hemmet, i surfarparadiset Pacific Beach. Erik rattade sin mörkgröna V6a med stor säkerhet medan nya Jay-Z-skivan jabbade mot våra öron, han sa att han läst på min blogg att det var trendigt att lyssna på Jay-Z, och jag kunde bara nicka och le medan palmerna susade förbi i den mörka natten. Kvällen blev lugn eftersom jag glömt mitt pass när vi skulle gå ut, samt att gårdagens konsert och Dry Martinis satt kvar i mitt huvud. Satte oss istället på en mexikansk restaurang och snackade om det vanliga (relationer, framtid, jobb, och Flo Mo) tillsammans med lite billig flottig mat och Diet Coke.

På fredagen var det uppställning någon gång innan sju, Erik & Erik var extremt effektiva under morgonen, medan jag mest gick runt i någon sorts koma och fick ont i ryggen av deras pygmédusch. Han knappt borsta tänderna innan vi skulle iväg till Svenska Konsulatet (där Erik har årets mest maxade praktikant titel i Consular Assistant for PR & Communication). Regnet piskade mot oss när vi rullade in centrum, där konsulatet huserar i exklusiv skyskrapa med äkta hissmusik. Väl inne på konsulatet så är stämningen lugn, Dr Ulf spelas patiens, Erik lägger upp sin CV på olika sidor och jag slösurfar lite på en medelålders dator. Regnet rasar ner utanför, alla säger att det aldrig är så här i San Digeo och tycker synd om mig och min timing. Vi en snabb lunch med Erik nr2 och en kille från konsulatet, sen iväg mot UCSD där Markus pluggar. Först passar dock Erik på att glömma bilnyckeln på kontoret, vilket han märker när vi gått en kvart mot bilen i regnet (Erik & Erik parkerar vid en high School gratis), Erik går tillbaka i vätan medan jag sätter mig på McDonald’s med en massa skolkande high School elever och läser The Economist tillsammans med en svart kaffe (som var oväntat god). Väl på Universitetet får vi inte tag på Markus utan hänger på Starbucks. Erik tar självklart en ”trendig kaffe med vit choklad” medan jag väljer en $4 fruktdryck. Efter en dryg halvtimme får vi tag på ”kammen” som guidar oss igenom de enorma sportanläggningarna på campus. Vi lyckas även få Erik att köpa någon sorts faktabok, medan jag funderar på att slå till på en sexinstruktionsbok innan jag inser att den i dagen läge inte fyller någon som helst funktion.

Efter några timmar på UCSD sätter vi oss i Pontiacen och beger oss mot Pacific Beach igen. Är det här ”kniven” frågar Erik när Silent Shout pumpar igång medan vi svänger ur från parkeringen i ett avtagande regn. Efter en power nap i Eriks säng är det dags att bege sig till ”San Diegos Beverly Hills” La Jolla, där är det någon sorts hej då fest för en praktikant. Huset är enormt och lite oväntat dyker fyra Karlstadsbor upp. Det snusas och snackas om Nöjesfabriken, vilket känns lite surrealistiskt, fast roligt också. Jag diskuterar utvecklingen i forna Jugoslavien med en av killarna, det är väldigt typiskt Patrik att göra det efter några öl.

Planerna på att dra vidare till en annan fest grusas när vi får höra att det bara är Marinkillar som spelar beer pong (http://en.wikipedia.org/wiki/Beer_pong) där. En polsk tjej gör entré och jag skämtar med Erik och säger att hon säkert är från Torun (liten stad i Polen med ett speedwaylag), vilket är roligt dels för att Erik är en speedway nörd, men mest för att Kajsas maxade kompis heter så. Världen visar sig dock återigen vara liten när hon chockat svarar jag på min skämtfråga om hon kommer från Torun. Vid ett blir vi utsparkade av vår sjuka host och åker hem och lägger oss.

Fortsättning följer självklart inom kort.

För er som tycker att detta blev lite för internt så rekommenderar hypotetisk www.baeblemusic.com där man kan kolla på massor av bra livekonserter. Hypotetiskfavoriterna i Shout Out Louds (som gjort en av årets bästa skiva, vad säger du om det Kajsa?J) kan man exempelvis kolla på här:
http://www.baeblemusic.com/download.aspx?vid=111

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Att lyssna på Jay-Z är just nu trendigare än att vara på omslaget på Esquire, och ca 26 gånger trendigare än beer pong. Och om det inte var för att beer pong kommer ifrån världens bästa land så hade siffran antagligen varit 26 miljarder med tanke på hur tråkigt och överskattad leken är.

4:12 em  
Anonymous Anonym said...

Sjukt kul att hon kom från torun, ska hänvisa torun till din blogg!

Shout out louds är helt klart en av årets bästa jag håller med! men Jens är fortfarande nr 1 på min lista

6:22 em  
Anonymous Anonym said...

jag är inte så haj på att kommentera men du fatta nog att det var min kommentar /Kajsa

6:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home